Danske skolebørn har aldrig nogensinde været så trætte, som de er nu. Det viser tal fra Statens Institut for Folkesundhed.
Men hvorfor er de det? Spørger man professor Bjørn Holstein, skyldes det for meget elektronik og for lidt søvn. Spørger man indeklimaforskeren Kasper Lynge Jensen er skolernes dårlige indeklima også en vigtig forklaring. Og ifølge Danmarks Lærerforening er nutidens store pres på børn og forældre også med til at udmatte børnene.
Men hos 32-årige Kir Klysner fra Odense og hendes 7-årige datter Dicte, skyldes trætheden især, at skoledagene er meget lange. For når man kun er 7 år gammel og lige er startet i 1. klasse, kan 6 timers daglig undervisning være rigtig meget. I artiklen her kan du følge en helt almindelig skoledag for 7-årige Dicte
For lidt leg, for meget læring
- Jeg synes, hendes dag er for lang. Der er for lidt tid til leg og for mange timer med læring, selvom skolen er god til at få leg ind i undervisningen. Men når Dicte kommer hjem, orker hun slet ikke at fortælle om sin dag, fordi hun er så træt. Hun sover lige så mange timer som sin lillebror, der kun går i børnehave, fortæller Kir Klysner.
Selvom 7-årige Dicte kun går i 1. klasse, har hun undervisning fra 8 til 14 hver dag.
- Jeg ved, der er mange ting, jeg som forælder kan gøre for at undgå, at hun er træt. F.eks. holde tilbage med sukker og sørge for hun kommer tidligt i seng. Men jeg ville også ønske, at hun kun havde undervisning til kl. 12 eller 13 hver dag. Så kunne hun bruge resten af dagen på at lege og få bevæget sig, for derigennem lærer man også mange ting, siger Kir Klysner.
De mange lange dage betyder, at Dictes forældre har valgt, at hun kun skal gå til én ting i fritiden.
- Dicte går til spejder hver onsdag. Hun er rigtig glad for det, men hun har ikke energi til at gå til flere ting. Hun snakker somme tider om, at hun gerne ville gå til dans, gymnastik og svømning. Men det ville blive for meget for hende, siger Kir Klysner.
Men hvor meget sker der i løbet af et 7-årigt skolebarns dag? Det kan du læse om herunder, hvor Dictes mor har ført logbog over hendes dag.
Logbog: Følg Dictes skoledag
Kl. 6:32
Dictes far vækker hende. I går var Dicte til spejder, så det plejer at tage lidt ekstra tid at vågne.
Kl. 6:41
Dicte står op.
- Hvorfor er jeg så træt igen, spørger hun.

Kl. 7:12
Dicte har næsten tømt skålen med havregrød, har børstet tænder og smutter ud af døren. Hun bor på 1. sal i en lejlighed i centrum af Odense. Der er langt til skolen, og vejen er ikke sikker, så hun tager bussen til skolen. I løbet af den halve time i skolebussen kan hun nå at blunde lidt og samle energi til skoledagen.

Kl. 8:00
Skoledagen starter. Torsdag er lig med fag-dag. Det betyder, at Dicte skal arbejde med et bestemt tema og har samme lærer hele dagen. I dag er der fokus på dansk, og Dicte har lært om stavning på computeren. Hun siger selv, at fag-dage er bedre, og at hun er mindre træt i løbet af dagen, fordi det er sjovere. Dicte spiser et stykke frugt ved 9-tiden.
Kl. 11:00
Dicte spiser madpakke med 3 halve rugbrødsmadder og nogle grønsager ved siden af. Derefter er der en lang pause i skolen til kl. 12.00. Dicte har også en mindre madpakke med en bolle, yoghurt og frugt til eftermiddagsmad ca. kl. 13.30. Man skal aldrig gå ned på mad, mener Dictes forældre.
Kl. 14:00
Skoledagen er slut, og nu er det SFO-tid. Dicte er en aktiv pige og gider som regel ikke sidde stille og tegne. Som regel går tiden blandt andet med at klatre i klatrestativet på legepladsen eller svinge i reb i skolens gymnastiksal.
Kl. 15:30
Dictes far henter hende – i dag er det i bil. Nogle dage er det på cykel og andre dage på løbehjul, men løbehjulet kører hende helt træt. Dictes far spørger hende, hvad hun har lavet. Men Dicte orker ikke at fortælle det, for så skal hun også fortælle det igen til sin mor, når hun kommer hjem. Inden de er hjemme, skal de forbi og hente Dictes lillebror i børnehaven.
Kl. 16:05
Efter at have hentet lillebroren i børnehaven, kører Dicte, hendes far og lillebror ud og handler ind. Normalt handler familien på fire kun én gang om ugen i weekenden. Men køleskabet er snart løbet tør for pålæg til madpakker. Og så vil Dicte også gerne finde nogle Disney-kort. Det er den nye store dille i hendes klasse.
Kl. 16:37
Dicte pakker Disney-kortene ud ved spisebordet og spiser melon.
Kl. 17:00
Dicte sætter musik på en lille, lyserød ghettoblaster og rydder op på sit værelse sammen med sin mor.
Kl. 17:35
Dicte finder tøj til i morgen. Hun er for træt om morgenen, så alle forberedelser klares dagen før. Hun vælger en t-shirt med engelske ord på, fordi hun skal have engelsk dagen efter i skolen. Hun kommer til at kalde sin mor for dansklærerens navn, da hun vil fortælle det.
Kl. 18:34
Tid til aftensmad. Da alle sidder ved bordet, spørger Dicte, ”hvad har I så lavet i dag?”. Hun fortæller selv, at hun har siddet ved computeren hele dagen. ”Ligesom din mor,” siger Dictes far.
”Må vi få en is mere?”, spørger Dicte. Nej, bliver der sagt. Dicte fik en is, da hun var ude og handle.

Kl. 18:55
Dicte børster tænder og læser højt for sin far og lillebror. Bagefter læser Dictes far godnathistorie.
Kl. 19:25
Det er sengetid, og Dicte bliver puttet. Dictes forældre tænker tit på, om hun får sovet nok. Men det er svært at finde tiden til, at hun kan komme tidligere i seng.
Kl. 20:00
Dicte kommer ud af sit værelse ”Hvorfor kan jeg ikke sove?”, spørger hun. Forældrene kan ikke svare. ”Jeg tror, det bliver en god dag i morgen,” siger hun selv.
Kl. 20:06
Dicte står igen op – nu skal hun tisse. ”Det går ikke så godt for mig,” siger hun, får tisset af og går i seng.