Vi lader lige dimensionerne tale først: 5,4 meter i længden, over to meter i bredden og lige knap det samme i højden. Hertil en kæmpe kølergrill, voldsomme all-terrain-dæk fra BFGoodrich med udvidede skærme udover. 292 hk. fra den dobbelte turbo V6-benzinmotor og så....ja, skrigende orange.
Det er nemmere at slippe uset igennem trafikken i indre by i en sølvgrå Skoda Octavia end Avisen.dk's testbil fra over there. Derfor gik det meste af testuren den uge da også i det bakkede landskab på Samsø.
Den forcerer alt med sin avancerede undervogn og store frihøjde. Foto: Per Kuskner
På genbrugspladsen er den et hit med sit kæmpe lad, som kan lukkes automatisk med et skydedække. Foto: Per Kuskner
Her æder den sig godt af sted med sit permanente firehjulstræk, som justeres elektronisk hele tiden. Undervognen fra Fox Racing sluger alle bump og ujævnheder - også når det går rigtigt stærkt i sand og på knoldede veje. De mange indstillinger - de fleste automatiske - gør Raptoren yderst kapabel i terrænet, og den kan forcere klippestykker på størrelse med kommoder.
Det er ret blæret og selvsikkert, men du kan heller ikke køre rundt i sådan et "Se mig Se mig"-køretøj og så sidde fast i en lille grøft...
Undervognen og det 10-trins automatgear gør den også behagelig på asfalt, og kabinen oser af lækkerhed, mens infotainment og andet er intuitivt og logisk opbygget.
Træk er naturligvis standard, og den kan flytte rundt med 2.5 tons. Foto: Per Kuskner
Opvarmet rat, sæder i dellæder, 400W strømudtag, adaptiv fartpilot og alt, hvad moderne biler skal have, findes indendøre i monsteret. Foto: Ford
Foto: Ford
Sikke en masse roser til en bil, som trods alt har en begrænset anvendelighed i Danmark end den har i en ørken eller på USA's prærier. Ja, og det skal jo med i ligningen. Den kommer kun på gule plader til en voksen pris fra 577.391 kr.. (med moms). Kabinen bagtil, hvor der ikke må sidde passagerer, da det som sagt er gule plader, er derimod fremragende som bagagerum.
Og forbruget? Tjohhh, det er ikke nogen fodformet økonomisk fætter, men en slughals, som kører blandet kørsel på - hold fast - 7.2 km/l. Det skal siges, at hvis man gerne vil have looks, men lidt billigere og knap så kompatibel, fås den også i en 2.0 liters diesel, hvor forbruget "kun" er ca. 10 km/l.
Altid lidt spas og ballade i solskinnet med en stor pickup-truck Foto: Per Kuskner
Foto: Per Kuskner
Derfor kommer man også stadig til at se flere Skoda Octaviaer i bybilledet end Ford Ranger Raptors, men hurra for dem, som har modet (og pengene) til at skille sig lidt ud.
Foto: Ford
Specifikationer:
Motor: Benzinmotor, V6, 2.956 cc
Ydelse: 292 hk/ 491 Nm
0-100 km/t: 7,9 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 7,2 km/l
Mål (L/B/H): 536/221/193 cm
Køreklar vægt: 2.454 kilo (Totalvægt: 3130 kilo)
Trækvægt: 2.500 kilo
Pris: 577.391 kr.
Hvorfor?:
Fordi du giver fanden i den politiske korrekthed og brændstoføkonomi. I øvrigt ejer du 25 tønder land, hvor du kan give den gas i skov, mudderhuller og andet.
Hvorfor ikke?:
Fordi du bor på stenbroen og synes en Skoda er et langt mere fornuftigt valg generelt.