Borgerne på Sydsjælland og Falster kunne i september fejre 78 års fødselsdag. Fødselsdagsbarnet var Storstrømsbroen, der forbinder de to landsdele. Den gamle bro er nedslidt, har revner og må ofte repareres. Derfor har en ny bro stået på ønskelisten længe.
Men i finansloven for næste år er der ikke afsat penge til at bygge en ny. Lokale kræfter havde ellers sat alt ind på at få byggeriet i gang snart, så broen kunne stå færdig i 2021. Det lykkedes dog ikke, og derfor ventes broen først at være færdig i 2024.
Ifølge en undersøgelse fra rådgivningsfirmaet COWI vil byggeriet af den nye bro give i alt 2.400 arbejdspladser udregnet som mandeår.
Lollands livsnerve
De manglende penge ærgrer især Holger Schou Rasmussen, som er borgmester i Lolland Kommune.
- Alle er enige om, at den gamle Storstrømsbro ikke kan mere og bør udskiftes. Derfor kan det kun undre, at den nødvendige nye bro ikke er med i aftalen, siger han i en pressemeddelelse.
Uden en fungerende Storstrømsbro kan fodgængere, cyklister og tog ikke komme over Storstrøm.
- Storstrømsbroen er jo ikke bare flødeskum eller et ekstra spor på en i forvejen firesporet motorvej. Det er helt basal nødvendig infrastruktur. Det er Lolland-Falsters livsnerve til Sjælland og København, siger han og fortsætter:
- Den er vital for vores dagligdag og udvikling. Så simpelt er det, siger Holger Schou Rasmussen.
Storstrømsbroen blev indviet i 1937. Her ses byggeriet af den aldrende bro. Foto: Scanpix
Borgmester holder øje
Selvom der ikke er afsat penge til den nye bro, skriver partierne bag finansloven i aftalen, at de vil være være særligt opmærksomme på forholdene og udfordringen omkring udskydelsen af den nye Storstrømsbro.
- Det kan jeg garantere, at vi fra Lolland Kommune nok skal hjælpe med at gøre opmærksom på, slutter Holger Schou Rasmussen.