De nordjyske virksomheder har ikke længere mod på at tage chancen med det russiske marked, skriver DR Nordjylland.
Den tilspidsede politiske situation mellem Rusland og EU har gjort det mindre attraktivt at sælge sine produkter i Rusland. Det er nemlig forbundet med for stor risiko at gå ind på det russiske marked lige nu.
- Det gør jo, at virksomheder, som ellers har nogle rigtig gode muligheder i Rusland, holder sig fra det marked, siger Eksportrådets internationaliseringsrådgiver, Lars Juhl Hansen.
Én af de virksomheder, som har overvejet et indtog på det russiske marked, er den nordjyske marmeladeproducent, Fynbo Foods. Det fortæller direktør Richard Fynbo.
- Som virksomhed kigger vi rundt omkring i verden og ser på, hvor der er vækst og gode muligheder for at afsætte vores produkter, og der har Rusland indtil nu været et oplagt marked, siger han.
Men den nuværende situation har fået virksomheden fra Vrå på andre tanker, fortæller direktøren.
- Vi går jo ikke ind og laver millioner i investeringer på et marked, hvor der er en krise og en usikkerhed omkring fremtiden.
Fynbo Foods er ikke de eneste, der er henholdende omkring det russiske marked. Og desværre går virksomhederne glip af rigtig gode forretningsmuligheder, mener Eksportrådets internationaliseringsrådgiver, Lars Juhl Hansen.
- Markedet i sig selv er jo fantastisk interessant med et meget, meget stort forretningspotentiale, siger han.
Direktør hos Fynbo Foods, Richard Fynbo, fortæller, at virksomheden vil genoverveje Rusland som marked, hvis situationen igen bliver stabil.