Avisen.dk var med for nyligt, da VW præsenterede deres nyeste GTX-modeller, ID3, ID Buzz og dagens testbil ID7 Tourer.
GTX betyder ikke GTI, understreger pressechef Thomas Hjortshøj fra VW, men men... GTX-modellerne har dog en ekstra elmotor på forakslen, der giver bilen firehjulstræk. Det betyder en ydelse på denne testmodel på 340 hk og 545 Nm moment. Det er hurtigt, og det er befriende, at ID7 Tourer ikke er en klumpe-dumpe SUV, men en lang strømlinet stationcar, som man kendte dem i de "go'e gamle dage".
Lakeringen Kings Red er ekstraudstyr, men klæder den lange lave bil godt. Og det gør de flotte 21" Skagen-fælge (ja, det hedder de faktisk) også. Foto: Per Kuskner
Sidste år løb ID.7 med Årets Businessbil, og i år har Business Danmark og Jyllands-Posten igen kåret ID.7 Tourer til Årets Businessbil 2025 eller på dansk: Årets Firmabil.
ID.7 blev introduceret på det danske marked i december 2023, og i foråret 2024 blev modelprogrammet suppleret med en klassisk stationcar med navnet Tourer, som er vores testbil.
ID.7 har aktuelt rundet cirka 1.500 solgte på det danske marked og er den mest solgte bil i segmentet for store fuldelektriske mellemklassebiler, og det forstår man godt – trods prisen. For er der et hår i suppen i denne test, så er det, at ID.7 Tourer ikke er et slagtilbud hos høkeren: Vores testmodel koster fra 586.994,- kr. og med lidt udstyr, bl.a. den lækre Kings Red lakering og 21" fælge røg prisen op på heftige 629.970 kr.
i ID.7 GTX Tourer kan rumme 605 liter. Foto: Per Kuskner
En lille brønd opbevarer ladekablerne, så de ikke roder rundt inde bagi. Foto: Per Kuskner
Og det er naturligvis med den lempelige danske elbils-fritagelse for registreringsafgifter. Eller ville den have kostet tæt på en million, og det er lidt skørt. Nå, men det koster den så ikke, og kan man undvære stationcar-modellen og nøjes med den almindelig ID.7 - 5-dørs hatchback og 286 hk., kan man samle den op fra 446.994,- kr. (beskatningspris 419.995,-).
Batteriet i bilen er på hele 86 kWh (netto), som giver en WLTP-rækkevidde på 576 km (Tourer). Det kan lade med op til 200 kW og klarer en lynopladning fra 10-80 procent strøm på bare 26 minutter. Foto: Per Kuskner
ID.7 GTX er utrolig velkørende, hurtig, lydløs og en rigtig langtursbil, hvad enten du drager af sted med hele familien og hunden, eller bare dokumentmappen ved siden af og på kundebesøg. Om du skal vælge ID.7 Tourer GTX til 120.000 kr. mere end Pro S Tourer må bero på din eller chefens budget. Den er hurtigere og mere lækker, men du kan også få en spritny Kia Piccanto for den prisforskel. Men man ville nok komme og skændes med sin bedre halvdel om, hvem som skulle køre i ID.7'eren i dag.
Det 15" store infotainment og head-up-displayet fungerer godt og er ret intuitivt, når man lige lærer det at kende. Hastighedsadvarsel slås fra ved kun to tryk i menuen - dejligt! Foto: Per Kuskner
GTX er naturligvis LED-lys for og bag. GTX'eren må trække 1.400 kg på krogen, hvilket er 200 kg mere end den næstkraftigste version, ID.7 Pro S. Foto: Per Kuskner
Vurdering: * * * * (4 stjerner ud af 6)
Hvorfor?
Fordi du får en sublim langtursvogn, som er hurtig lydløs og ser bragende godt ud. Og her er masser af plads. Og den må trække 1.400 kilo.
Hvorfor ikke?
Fordi GTX betyder en stor merpris, og så har den kortere rækkevidde end de andre i ID.7-programmet.