"Coupé-High Rider" er det, som vores testbil, C-HR, står for. Og High Rider betyder egentligt off-roader (høj frihøjde), men den knaldrøde Toyota skal man nok ikke buldre ud i alt for mudrede skovveje eller op ad sandklitter, for der er ikke noget firehjulstræk gemt under det friske design.
Men den kan godt ligne lidt derhenad en offroader med sine rå skærmkanter og frihøjde. I det hele taget er designet friskt her i anden generation af C-HR, hvor den første kom til i 2016. Det var i øvrigt Toyotas debutmodel på TNGA-teknik (Toyota New Global Architecture), som et væld af efterfølgende modeller er blevet udviklet ud fra.
Nå, nok om kedelige bogstaver og platforme. Hvordan kører den sprøde Toyota så? Ikke som nogen sportsvogn på trods af Sports-mode-køreindstilling valgt til, men det gør heller ikke noget. Den er agil og virkelig velkørende med sine i alt 140 hk. (fra benzin og højvoltsbatteriet bagi), og selv om 9,9 sekunder fra stilstand til 100 km/t ikke ligefrem trykker dig tilbage i sædet under acceleration, så føler man ikke på noget tidspunkt, at C-HR'en er underdimensioneret rent motormæssigt.
Bagtil er den ligeså frisk i sit design. Den flotte røde lakering hedder Emotionel Red/Black Bi-tone og koster 15.000 kr. ekstra. Foto: Per Kuskner
Lidt dunkelt
Kabinen er lækker og med gode løsninger overalt og en pæn 12,3" stor infotainmentskærm, som er dejlig trykfølsom og intuitiv at betjene. Det hele er dog også ret sort (loft, sæder, sider m.v.), så for bagsædepassagererne kan det godt blive lidt dunkelt det hele. Her ville et panoramasoltag gøre det godt (ekstraudstyr).
Prisen for den slags små specialbiler (som ikke er velsignet med afgiftsfritagelse som elbiler) er ofte en akilleshæl, og det gælder også for vores testbil. Den er lækker, velkørende og ser godt ud, men det koster så også. Testbilen koster 407.000 kr., men C-HR fås i en anden udstyrsvariant fra mere spiselige 358.000 kr.
Her sidder man godt. Det er noget Toyota er mestre i: At få alt til at virke såre enkelt og letbetjent, og efter meget kort tid er du inde i alle menuer og funktioner i bilen. Foto: Per Kuskner
Det skal dog siges, at standardudstyrslisten er alenlang på disse biler, så man får også noget for pengene udover det smarte design. Inden længe kommer der en plugin-variant med et stort batteri, som kan give en rækkevidde på over 60 km.
Den får noget mere oomphh - hele 223 hk. og til en endnu bedre pris på lige under 400.000,-, så det virker som det mest oplagte køb. Dog vil bagagerumspladsen skrumpe fra de i forvejen beskedne 388 liter til kun 310 liter grundet det meget større batteri.
Specifikationer Toyota C-HR 1.8 Hybrid Style
140 hk.
e-CVT Gear
170 km/t
0-100 km/t 9,9 sek.
Priser fra: 357.990 kr. (testbil: 407.990 kr.)