”Magnifique…” ”Oh-la la – c’est jolie…” Det skortede ikke på glade kommentarer og franske tommelfingre i vejret, da Avisen.dk drønede rundt i gaderne i sydfranske Nice, og selv i Monaco, hvor gaderne ellers er fyldt op med Ferrarier, Bentleyer og andre eksotiske mærker, fik jeg også glade smil med på vejen. For de små skriggule og ditto-grønne Renault 5 E-Tech Electric, som var vores testbiler, gik lige ind i hjertekulen på de fleste.
Også fordi den kærlige hilsen til fordums Renault 5 er bevaret så flot i designet. De firkantede lygter foran, baglygterne, den skrånende hæk og selv designet indeni ligner, trods det hypermoderne digitale cockpit, lidt af det gamle ophav i designet.
Let genkendelig bagende fra tidligere Renault 5. Platformen er AmpR small platformen, som også bruges til den kommende Renault 4 og Renault Twingo. Foto: Renault
Men den nye Renault skal også være kampklar, når den kaster sig ind i den benhårde arena for små billige elbiler, der er ved at bygge sig op den kommende tid. Her skal den slås mod elbiler fra BYD, MINI, Hyundai Inster, VW’s ID2, MG 4, Teslas Model 2 og mange flere.
Og det burde Renault 5 også kunne klare. Den har for det første det, som biler i dag sjældent har, ”legacy”. Alle kan huske en Renault 5 fra før i tiden. Enten har vi selv, vores forældre eller en anden i familien/vennekredsen kørt i en Renault 5, så den skal ikke hen og ”opfinde sig selv”. For det andet er den hamrende flot designet, når man ser den stå på sine store 18” hjul, som er standard i alle modeller.
Lydløs og lang rækkevidde
Og sidst, men ikke mindst, så er den både velkørende, særdeles lydløs og har pæn rækkevidde på over 400 km (WLTP). Den har et såkaldt NMC-batteri (Nickel Manganese Cobalt), der giver den højeste energitæthed på markedet i dag. Det består af fire store moduler i en batterikasse, og vægten er lige omkring 300 kilo, hvilket er en del mindre end mange andre små elektriske biler på markedet.
Instrumentpanelet består af en horisontal 10,1” digital skærm, hvor man kan se informationer om hastighed, hjælpesystemer, forbrug etc. Den centrale multimedieskærm er 10 ” og består af OpenR link multimediesystem med Google built in. Foto: Renault
På motorvejen ved 120 km/t var den forbavsende lydløs. Ingen dæk- eller vindstøj hørtes, og det er heller ikke tilfældigt. Renault 5 har en patenteret cocoon-løsning, som helt lavpraktisk er brug af en masse støjisolerende materiale, der bl.a. er placeret mellem batteri og bunden af bilen.
Prisen er den vigtigste
Hvor de fleste Renault 5’ere i gamle dage kun havde tre døre, kommer den nye kun som femdørs, hvilket gør den meget mere praktisk. Håndtagene til bagdøre er dog skjult i bagerste dørstolpe for designets skyld.
Hvornår kan den ses på gaden og endnu vigtigere: Hvad koster den? Renault oplyser til Avisen.dk, at fra marts næste år, kan man forvente at se de første trille rundt, mens prisen først offentliggøres omkring årsskiftet.
Friske farver i gul og grøn, men den kommer selvfølgelig også i de mere diskrete af slagsen. Foto: Renault
Og den er altså vigtig. På trods af sin charme og mange velkørende dyder, så skal prisen holdes nede, hvis det ikke bare skal blive en lille nichebil. Renault (og europæisk bilindustri som sådan) har brug for store volumen-salg i deres fremtidige biler for at tage brodden af Østens og den amerikanske Tesla-dominans på elbilsmarkedet.
Men de første meldinger lyder da også på fornuftige €25.000 (ca. 185.000 kr.) for mindste model med 40 kWh batteri og 120 hk. Den mere kraftfulde version med 150 hk., som er den første, der kommer her til landet, burde også gerne ligge lige omkring de 200.000 kroner, hvis Renault 5 E-Tech Electric for alvor skal være ”magnifique”.
Sådan så den gamle Renault 5 ud tilbage i 1972. Renault 5 kom i utallige udgaver med to eller fem døre. I USA blev den også en succes med navnet Le Car. Foto: Renault
Specifikationer Renault 5 E-Tech Electric
Ydelse: 150 hk.
Acceleration: 0-100 km/t 8 sek.
Rækkevidde: 410 km (WLTP)
Opladning: 11 kW AC: 10-100% 4,5 timer, 100 kW DC: 15-80% 30 min.
Dimensioner: 392 cm lang, 177 cm. bred og 150 cm. høj
Træk: 500 kilo.
Pris: Vides ikke, men sandsynligvis under 200.000 kr.