* Fuldautomatisk fjernlys
* Opvarmet forrude
* Intelligent nødbremse for og bag med fodgænger-, cyklistgenkendelse og vejkrydsassistent, vognbaneassistent, skiltegenkendelse
* e-Pedal step (så man kan køre uden brug af bremse nærmest)
* Trådløs Apple CarPlay og Android Auto
* Trådløs lader til smartphone
* Adaptiv fartpilot
* 360 grader around view monitor
* Elbetjente fører- og passagersæder
* Regnsensor
* 19” alufælge
Den ser også futuristisk ud og kører aldeles fremragende. Så godt og så innovativ, så den scorede højt i den nyligt afholdte "Årets Bil 2023", hvor den dog blev slået af vinderen VW ID Buzz.
Ariyaen er en stor og tung bil, og det mærkes, når man tager skarpe sving – nogen sportsvogn er den ikke takket været højde og vægt, men den giver ingen hjulspin, når man trykker klampen i bund på våd vej, da den er firehjulstrukket. Andre kolleger har klaget lidt over, at hjulspin opleves i de forhjulstrukkede modeller.
Nissan har heldigvis udfaset det gammeldags ChaDeMo til lynladning og installeret et moderne Combo Type 2 stik. Og dejligt, at den lader foran, gør det nemmere, når man er i snævre (og ensrettede) gader med ladere. Foto: Per Kuskner
Overskuelig og uhyre enkel og god indretning med mange lækkerier. Foto: Per Kuskner
Der er masser af plads til hele familien, og den er tyst og virkelig behagelig som pendler- og langtursvogn. Et godt bud som alternativ til bl.a. VW ID4, KIA EV6, Audi Q4 og Toyota BZ4x, som alle ligger nogenlunde i samme prisklasse.
Samlet bedømmelse: * * * * (4 ud af seks stjerner)
Her er modellerne og priserne:
63 kWh
- Advance: 380.900 kr.
- Evolve: 414.900 kr.
Ariya 87 kWh
- Advance: 425.900 kr.
- Evolve: 466.284 kr.
Ariya 87 kWh e-4ORCE (firhjulstræk)
- Advance: 448.900 kr.
- Evolve: 503.084 kr.
Hvorfor:
Fordi du får en velkørende og helstøbt moderne elbil med god plads, lang rækkevidde og masser af udstyr.
Hvorfor ikke?
Du vil hellere have lidt mere prestige og vælger tyske VW eller Audi til samme pris.