Overskriften til artiklen burde faktisk hedde jord og hav, for det er, hvad Terramar betyder. Navnet på Cupras nyeste model. Og derfor er mærket også storsponsor for en af verdens mest prestigefulde sportsbegivenheder, Americas Cup, som foregik på samme tid ud for Barcelonas kyst i Middelhavet.
Og ligesom de enorme kapsejlads-både, de hurtigste i verden, hamrer ud over bølgerne, så gør Cupra det samme. På rekordtid har mærket slået sig op som den virkelige sportslige del af VW-koncernen med rå modeller som Leon, Formentor, Born VZ, Tavascan og nu denne helt spritnye Terramar.
Og lige en hurtig forklaring til dem, som stadig er lidt usikker på, hvad dette bil/livsstilsmærke Cupra er for en størrelse:
Cupra begyndte som en del af det spanske SEAT's motorsportsafdeling i 1996. Mange af modellerne i dette mærkes mere sportslige genre hed Cupra. I 2018 blev Cupra dog et selvstændigt mærke under SEAT, og i 2020 kom deres første model, Formentor og året efter den første elektriske model, Cupra Born.
Nogle gange kan et for smart interiør godt dele vandene, men Cupra Terramar formår at holde "design-tungen" lige i vandet her. Foto: Cupra
For nylig blev Tavascan, den dynamiske elbil fra Cupra, en del af de 9 finalister til Årets Bil 2025 på Jyllandsringen, hvor Avisen.dk var en del af juryen.
Men Terramar er ikke en elbil. Den har skam en "ægte" motor og kommer som både benzin, mild-hybrid og den model, importøren i Danmark regner med at sælge flest af: Plugin-hybrid Cupra VZ e-hybrid, som har en kraftfuld motor på 272 hk. og fornemme 120 km. (WLTP) rækkevidde på batteriet. Mere end rigeligt til dagligdagsbrug, hvis man husker at lade det op.
I det kuperede landskab i og omkring Barcelona var det da også en fornøjelse at svinge rundt med den her model, som havde masser af oompph i optræk, var super-dynamisk i svingene og med sin flotte lakering (i øvrigt noget Cupra gør en stor dyd ud af), vakte den nye model behørigt opsigt, hvor vi end kørte henne.
De markante led-lygter foran og bagtil giver bilen en progressiv kant. Foto: Cupra
5 års garanti
Bortset fra charme, selvsikkerhed og lækkert design, så er Terramar også en ganske praktisk vogn. Bagagerummet er stort og pladsen på bagsædet fint nok til tre voksne, selv om man sidder bedst, når man kun er to.
Den kan trække 2 tons på krogen, men mild-hybrid kan trække op til 2.2 tons. Og så har alle modeller fra Cupra 5 års garanti – noget alle andre europæiske bilmærker kunne lære noget af. Hvorfor i alverden kun 2 år?
Cupras pressechef i Danmark, Anders Rune Hansen, glæder sig over, at Cupra går all in på livsstil, design og køreegenskaber og oplyser til Avisen.dk, at Cupra er her oppe i et felt, hvor den også skal bide skeer med andre tyske prestigemærker, især BMW.
Prisen er heller ikke noget slagtilbud. Den lille Terramar med 1,5 liters motor begynder ved lige under den halve million, mens vores favorit VZ e-hybrid koster næsten 100.000 kroner mere.
Til gengæld er selv startmodellerne spækket med standardudstyr, som i mange andre modeller er dyrt tilkøbt ekstraudstyr.
Cupra Terramar kan fås allerede engang i næste måned.
Foto: Cupra
Her er modeludvalget
* Terramar 1,5 eTSI, 150hk, DSG: 499.990,- Fås med træk op til 1.800 kg.
* Terramar VZ 2.0 TSI, 4drive, 265hk, DSG: 589.990,- Fås med træk op til 2.200 kg.
* Terramar VZ e-HYBRID, 1.5 272hk, DSG: 594.990,- Fås med træk op til 2.000 kg. 120 km elektrisk rækkevidde.
Hvis du hellere vil lease, og det er der mange, som vil, så er det kun muligt indtil videre at lease mindste model - prisen er som følger:
CUPRA Terramar 1,5 eTSI:
* Udbetaling: 14.995,-
* Md. Ydelse: 5.495,-
* 15.000 km/år
* 36 måneder.