I december 1997, blev Toyota Prius lanceret i Japan, og siden har den været den officielle ”forfader” til alle hybridbiler.
Konceptbilen Prius var dog allerede blevet præsenteret på Tokyo Motor Show to år før, men det var ikke sådan lige at kombinere batteri og benzin som fælles drivkraft dengang. Et hav af ingeniører fra Toyota arbejdede på denne komplicerede teknologi, hvor især overophedning af batterier var blandt dagens (u)orden. Det siges, at det tog de hårdtprøvede eksperter hos bilgiganten over en måned at få den første prototype til overhovedet at starte. Og da den endelig gjorde det, kørte den 50 meter for så at gå i stå igen.
Sådan så den første Prius ud - verdens første hybridbil. Foto: Toyota
Det blev Toyotas amerikanske designcenter, som slog stregerne til bilen, og uden at lyde kynisk, så kunne man godt sige, at den første Prius havde samme personlighed som en kaffemaskine. Lidt ligegyldig og undseelig var designet, men til gengæld lavede den ”kaffen” hver morgen og helt rigtigt. Og den uovertrufne brændstoføkonomi kunne ingen pege fingre ad.
Hollywoods foretrukne
Alligevel skulle der gå nogle år, før selvsamme lettere opdaterede og faceliftede version var klar til at blive eksporteret – navnlig til Europa og USA, hvor den øjeblikkeligt blev et hit.
Toyota Prius blev lig med miljøbevidsthed og respekt for selvsamme, hvorfor flere større Hollywoodstjerner, heriblandt Leonardo DiCaprio, Tom Hanks og Madonna, omfavnede bilen og elskede, når paparazzi-fotograferne knipsede løs af dem, mens de kørte i deres økonomiske og langtrækkende Prius’er. I hitserien ”Modern Family” er det da også sønnen Mitchel og dennes mand, Cam, der som det moderne par kører rundt i en Prius.
Igennem tiden blev Prius den bedst sælgende hybridbil med indtil dato 6 mio. solgte styks. Foto: Toyota
Ved Oscar-uddelingen i 2003 havde flere stjerner fravalgt de lange sorte limousiner til fordel for små Toyota Prius’er, der måske nok kunne få gallakjolen til at krølle lidt på bagsædet, men til gengæld blev selvsamme stjerners image ikke krøllet af at komme anstigende i en miljørigtig bil. Tværtimod!
Herhjemme blev Prius aldrig rigtig et hit. Først i 2004 ved anden generation kunne man købe den i Danmark, men vores afgifter dengang var i modsætning til nu ikke skruet sammen med hensyntagen til, hvor økonomisk en bil var. Derfor kostede den lille kompakte familiebil næsten 400.000 kroner, og det ville kun ganske få betale for så lille og forholdsvis skrabet bil med fire cylindre og en 1,5 liters motor, som ydede under 70 hk. på trods af den gode brændstoføkonomi.
Strømlinet og veludstyret
I dag er der sket meget på Prius-fronten. For det første er den meget smuk. Ydermere er den sporty og med en lidt mere spiselig pris end før. For den fås for lige under 380.000 i en kampagneudgave, og det er en pris, som Toyota Danmark mener er så fordelagtig, at de har besluttet sig for, at Prius skal have endnu en chance på de danske veje.
Den nye Toyota Prius er strømlinet og lækker. Foto: Per Kuskner
Den nye model blev kåret som ”Årets Bil 2024” i Nordamerika, var med i finalen i Danmarks ”Årets Bil”-kåring og har for nylig vundet ”2024 World Car Design of the Year”.
Funfact
- Prius-navnet kommer af latinske prior, som betyder før. Og henviser vel til, at der ikke har været nogen hybridbil før
- Den er verdens bedst sælgende hybridbil med over 5,1 mio. solgte biler siden introduktionen i 1997. Lægger man Prius+ (7 personers udgave) oveni, nærmer salget sig 6 mio. biler. Heraf er 470.000 solgt i Europa.
- Der findes 1.082 indregistrerede Toyota Prius i Danmark pr. 3/4-2024.