Jeg sidder i lufthavnen og venter på mit fly til København, klokken er seks om aftenen, det er onsdag og jeg er på vej hjem efter 2 dages forkælelse i Modena i Italien. Jeg har været inviteret af Maseratis HQ i Modena på en 2 dages get-away for at se, føle og røre dette meget italienske og eksklusive brand. Jeg har levet af lokal produceret Parmesan ost, dyppet i lokal produceret balsamico olie og Pasta al dente. Mit hoved et fyldt op med indtryk, og min mave er dejlig mæt efter et besøg i ”The city of Maserati”.
Maserati er startet af Maserati-brødrene for over 100 år siden i byen Bologna, men er senere hen flyttet til Modena. Byens indbyggere på 148.000 bærer alle på en stolthed over at være bosiddende i ”The city of Maserati."
En gammel fortegning af den velkendte trefork, som er Maseratis logo og stammer fra statuen Fontana di Nettuno i Bologna. Foto: Maserati
Selve logoet, som du helt sikkert kender fra kølergrillen på en Maserati, forestiller en trefork efter statuen Fontana di Nettuno der står midt inde i Bologna byen. Det er en byens vartegn, som italienerne er utrolig stolte af.
Maserati leverede 1.500 biler på verdensplan sidste år og selvom det måske ikke lyder af meget, så er Maserati selv ret godt tilfreds. Maserati ejes af Stellantis Koncernen, som også ejer bl.a. Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Opel og Peugeot. En Maserati kan du designe efter eget valg ved bestilling. THE SKY IS THE LIMIT og der er ingen begrænsning i hverken farver eller læder, så hvis du ønsker din bil i den samme farve som din yndlingskjole, så er det ganske enkelt en mulighed.
Diversitet og Inclusion – nøglen til succes
Da jeg fik invitationen, nævnte de kort, at det var et ”speciel event for Female Test Drivers”. Og jeg skal da lige love for at den kvindelige agenda tages alvorligt hos Maserati.
På Maseratis hovedkontor i Modena mødte vi deres Internal Communication & CSR, Giulia Paganelli og Maserati Learning & Diversity, Simona Prampolini. De fortalte om hvor vigtigt deres medarbejdere er for Maserati. ” We are one big Family”. Virksomheden ønsker et mangfoldigt og inkluderende miljø, så de kan være en del af den forandring, som Maserati sigter efter.
På billedet ses Camilla Murrtas, th., som til daglig er ansat på Maseratis hovedkontor og var en af de udvalgte i Maserati Women Testing Team. Foto: Maserati
Større involvering blandt medarbejderne vil fremelske et engagement, der bidrager til fællesskab og sammenhold – som i sidste ende skaber bedre resultater. Samtidig er man meget bevidst om at dette fællesskab også afspejler bedre resultater overfor kunderne.
De går utrolig meget op i at medarbejderne føler sig trygge og involverer alle medarbejdere på kryds og tværs. De laver teambuilding blandt afdelinger - høj som lav - og mixer forskellige profiler for at opnå en forståelse og respekt for hinandens forskelligheder for i sidste ende at skabe bedre resultater.
Maserati tror på at Diverstity and Inclusion er nøglen til succes.
Maserati er et skridt foran
Ikke nok med at alle medarbejdere bliver inkluderet i organisationen, så bringer Maserati også Diversity and Inclusion ind i design processen af bilerne. Maserati Women Testing Team - en del af Diversity & Inclusion-programmet - har givet fire udvalgte kvinder fra Maserati-organisationen mulighed for at få oplevelsen af ??at køre nye biler og give nye perspektiver til design-, ingeniør-, marketingteams og samle vigtige feedback til udvikling af bilerne.
Det ligger Maserati utrolig meget på sinde, at både mænd og kvinder sidder behageligt i en Maserati og at bilen fungerer til de forskellige behov man møder i dagligdagen. ”Use the Maserati as it was your own.” Deltagerne bliver hver især udstyret med en Maserati i en måned. Dette inkluderer testkørsel på racerbane, parkering hjemme ved deres eget hus, nede ved deres lokale supermarked, hente børn osv. Alt sammen for at teste bilen i vante omgivelser, som var det deres egen.
Maserati Driving Experience gruppe foto på Autodroma di Modena racerbanen . Her ses bilerne som vi lå og drønede rundt i dagen lang - Gran Turismo og MC20.
Foto: Maserati
Og hvad kom der så ud af deres Maserati Women Testing Team?
Vi mødte en at testkørerne denne formiddag på Maseratis Hovedkontor i Modena. Camilla Murrtas hed hun. Hun fortalte, at designerne og ingeniørerne havde fået spørgsmål, som de aldrig havde fået før. En så banal ting som sædeindstillingerne der ikke passede til en lille smal kvindekrop eller sædeindstillingerne, som kun kunne køres frem og tilbage, men ikke op og ned. Og hvis man har små hænder, var det svært at nå skiftepalerne i rattet...
100% el i 2028
Maserati startede sin rejse for 110 år siden, hvor man byggede en racerbil til at deltage i de lokale racerløb. Det tog hurtigt fart, og i 1947 besluttede man sig for også at bygge personbiler. I dag leverer Maserati 1.500 biler årligt og har syv forskellige modeller i produktion. Man har fra Maseratis side besluttet, at i 2028 er det slut med benzin og de skønne V6 og V8-motorer, her bliver alle Maseratier nemlig fuld elektriske.
Det ved jeg nu ikke helt om jeg er fan af. Hvis der er noget, der er lækkert ved en Maserati, så er det lyden. Det kan bare ikke diskuteres! Og den skal jeg da lige love for, at vi fik testet på racerbanen bag rattet på Autodroma di Modena.
En tur på racerbanen
Otte kvindelige journalister i hver deres Maserati med hver deres instruktør. Faster! Faster! blev der sagt og speederen blev trykket i bund. Og bremsen i bund lige bagefter. Helt i bund. Hold nu fest en oplevelse og virkelig grænseoverskridende. Jeg nåede min egen topfart på næsten 190km/t. Wauw - adrenalinen kørte rundt i kroppen, kameraet fløj rundt i bilen og mine hænder var svedige.
Det var utroligt at opleve hvilke enorme kræfter der ligger under motorhjelmen og al den teori man skal kunne, når man kører på en racerbane. Med briefingen fra instruktørerne lykkedes det mig at komme så gnidningsfrit og graciøst rundt på banen som muligt. Som en vaskeægte racerkører.
D&I projektet – en global dimension
Maserati er stolt af udviklingen af D&I-projektet, og hvordan det takket være den rette kommunikation, dedikerede workshops, utrolig mange seminarer og diverse undersøgelser har blomstret op til en global dimension.
Den har spredt sig fra Maseratis hovedkvarter i Modena og er nu blevet en del af Maserati-familie verden over, hvilket gør, at alle de individuelle stemmer er blevet til ét stort kor. Maserati D&I-projektet er nu blevet en del af Maseratis DNA og udgør et team af medarbejdere som udviser respekt for hinandens og kundernes forskelligheder, som gør dem i stand til at udvikle biler - til alle!
Maserati og kvinder
* 36 % af Maserati-medarbejderne på verdensplan er kvinder
* 36 % af Maserati-ansatte i Europa er kvinder
* 69% af marketing- og kommunikationskontorer verden over er sammensat af kvindelige medarbejdere
* 52 % af økonomikontorerne verden over består af kvindelige medarbejdere
* 46 % af HR-kontorer verden over er sammensat af kvindelige medarbejdere
* 43 % af Parts & Service-kontorer verden over består af kvindelige medarbejdere