Dette indhold er sponsoreret
De fleste har set reklamer. De fleste har endda set reklamerne med Charter McClouskey, hvor han siger: “Marketing, det er mange ting”. Marketing er nemlig mange ting, og det er svært at gå en dag uden at man oplever det som privatperson. For mange er marketing ikke et begreb man tænker over i hverdagen, men det er en ting, som man påvirkes af hver eneste dag. Marketing er på paradoksal vis en god ting for os alle, men samtidig også en ting, der påvirker os til at købe ting.
Denne artikel ønsker at belyse marketing-verdenen en smule og fortælle om hvordan marketing påvirker os alle på et eller andet plan hver eneste dag. Læs derfor videre nedenfor for at læse om marketing og dets følger.
Hvad er marketing?
Definitionen af marketing er utrolig simpel og vidner om hvor bredt marketing er. Marketing er en betegnelse for alt der fremmer en virksomheds eller organisations ide, og i de flestes tilfælde fremmer og promoverer til salg og øget vækst i virksomheden. Det vil sige, at hvis et online marketing-bureau skal være succesfulde skal den kunne påvirke forbrugeren til at ændre opfattelse eller købe et bestemt produkt eller ide. Marketing handler ofte om branding, og hvordan forbruger ser en virksomhed og dets værdier. Nike er et pragt eksempel på dette, da de førende indenfor branding. “Just Do It” er ikonisk, og er et kald til handling hos forbrugeren.
Der er mange forskellige former for marketing. Nogle omhandler radiospots, nogle tv-reklamer, andre bannere på stoppesteder og nogle er copywriting - dette skyldes at marketing er så vidt et begreb.
Nyere former for marketing
I takt med at verden er blevet mere digital og tingene sker mere og mere på internettet er der opstået nye discipliner indenfor marketing. Digital marketing-bureau er et ord, som bliver brugt til at beskrive marketings virksomheder, der fokuserer på digitale løsninger. De sociale medier er et sted, hvor nye former for marketing er opstået. Det gælder blandt andet om influencers og mikro-influencers. Denne type for marketing handler i bund og grund om at vi mennesker spejler os i andre, og de sociale medier er det perfekte sted at gøre dette. Når man ser sin yndlings instagrammer slå noget op, der er sponsoreret af Nike, er chancen for at man køber eller anbefaler Nike til andre, det større.
Hvordan påvirkes man af marketing
Spørgsmålet er egentlig misvisende, og det burde formuleres som: “Hvordan påvirkes man ikke er marketing?”. Svaret er, at det gør man uanset hvad. I øjeblikket er det svært ikke at åbne for den digitale legeplads, i form af internettet, og ikke blive påvirket af noget som helst. Algoritmer personliggør reklamer og tilpasser dem efter ens oplysninger, hvilket betyder, at man sandsynligvis godt kan lide det produkt eller den virksomhed, der reklameres for. Det har sine fordele, men også sine ulemper. Man kan blive overvældet og skræmt over hvordan man bliver styret i retning af produkter og man træffer sjældent et valg af spontanitet, men udelukkende på grund af marketing.