Den verdensomspændende fastfood-gigant Kentucky Fried Chicken, som har 10 restauranter i Danmark, har de sidste 64 år haft sloganet "Finger lickin' good" (finger-slikkende godt), men man skal ikke slikke på sine fingre i disse tider.
Nu skal man bære maske og gerne handsker, og så passer sloganet ikke rigtigt ind, mener ledelsen af KFC.
"Det passer ikke rigtig ind i dagens samfund", som det hedder officielt. Den sprøde kyllinge-restaurant-kæde indrømmer da også, at det har været en svær beslutning. Sloganet var så inkorporeret en del af deres image, så at finde på et nyt midlertidigt er droppet.
Catherine Tan-Gillespie, som er den globale marketingsdirektør hos kæden træder vande og udtaler:
- Det er svært at lave et bedre slogan, og måske det kommer tilbage, men lige nu kan vi ikke have det stående og vise vores unikke reklamer på samme måde....
Reklamerne for KFC er ofte børn og voksne, som mens de mæsker sig i de panerede sprøde kyllingestykker, ligeledes sutter på deres fingre.
Sloganet vil blive fjernet på alle KFC's logoer fremover. Foto: KFC
Foto: Scanpix
Facts om Kentucky Fried Chicken
Det er verdens næststørste fastfood-kæde kun overgået af McDonald's. De har i dag 22.621 restauranter verden over og har hovedsæde i Louisville i Kentucky. Den skæggede mand, som ofte er med i logoet, er grundlæggeren, Oberst (Colonel) Harland Sanders, som begyndte at sælge små sprøde kyllingestykker under Den store Depression i 1930'erne.
Han åbnede en lille restaurant i Utah i 1952 og opfandt fanchise-begrebet, som fik kæden til at vokse eksplosivt. De udfordrede fastfood-markedet ved kun et fokusere på kyllinger og ikke burgere.
Da Danmark fik sin første KFC besøgte den legendariske grundlægger landet og kastede glans over åbningen. Foto: Scanpix
I 1964 solgte obersten sit livsværk til investorer. Han blev 100 år gammel og døde i 1980. Udover sloganet "Finger lickin' good" har de også den velkendte jingle "We do chicken right".