Audi 50 skulle være moderne og alsidig og skulle fuldende modelprogrammet for Audi 80 og Audi 100 ved at tilføje en ny indstigningsmodel. Allerede i 1970 begyndte ingeniørerne hos Audi NSU Auto Union AG at arbejde på projektet, ledet af CTO Ludwig Kraus.
De ledte efter en efterfølger til den trofaste lille NSU, som nærmede sig slutningen af produktionen. Som det fremgår af designmanifestet for Audi 50, havde udviklerne følgende mål: "En moderne bil skal have den rigtige størrelse til nutidens krav".
Nøglen til succes var den tværliggende motor. Dette gjorde det muligt for Ingolstadt-ingeniørerne at designe en bil med et relativt stort interiør på trods af sin samlede længde på 3,49 meter. Der blev lanceret to versioner af den lille Audi, der kun vejer 685 kg: Audi 50 LS med 50 hk og Audi 50 GL med 60 hk, begge med 1,1-liters motorer. Audi 50 LS havde en tophastighed på 142 km/t, mens Audi 50 GL kunne nå "helt op" på 152 km/t.
Audi 50 LS blev prissat til 8.195 D-mark og Audi 50 GL til 8.510 D-mark. Foto: Audi
Den 31. marts 1975, da produktionen af den strukturelt næsten identiske VW Polo startede op, var der rullet præcis 43.002 Audi 50-modeller af samlebåndene i Wolfsburg. Produktionen af Audi 50 ophørte i sommeren 1978, hvor der var bygget 180.828 biler.
Fra da af har Audi koncentreret sig mere om større modeller i andre segmenter. Selvom Audi 50 kun eksisterede i få år, etablerede den segmentet for små biler i Volkswagen Group, og efterfølgende er millioner af VW Polos blevet bygget gennem sine forskellige generationer.
Sardinien blev øen, hvor vidunderet blev præsenteret første gang Foto: Audi
VW Polo fortsatte sit liv som model, mens Audi 50 tv. indstillede produktionen. Foto: Audi