Mange bilproducenter skovler penge ind. Også i krisetider, for det er lidt ligesom med frisøren: Man skal jo have klippet sit hår, og man skal jo også have en ny bil indimellem. Og uden at sammenligne prisen på en klip og føn og en ny Jaguar, så handler det hele om profit/avance/fortjeneste – kært barn har mange navne.
Og der er bilproducenter, som i den grad tjener mange penge, hver gang en bil kører ud fra en forhandler. Eksempelvis for den gode hr. Elon Musk. For hver Tesla, der bliver solgt over hele verden, kan han gå ned i banken og sætte hele $10.000 ind på kontoen. Det forklarer sikkert også, at han kan føre en så aggressiv prispolitik, som han gør.
Det seneste år har han sat flere modeller ned med over 30% i pris, som har tvunget hans konkurrenter, de langt større bilgiganter, til også at skære i deres priser på elbiler.
Porsche, som er ejet af VW, har takket været deres mest solgte mærker: de to SUV’er Cayenne og navnlig Macan, formået at tjene svimlende $18.000 per bil. Det gør mærket til det bedst indtjenende masseproducerende (256.000 styks sidste år) bilmærke.
Porsche er det masseproducerende bilmærke, som tjener flest penge per solgte bil. Her er det den nye elektriske Macan. Foto: Porsche
Verden bliver rigere, og som sædvanlig bliver de rige endnu rigere, og de køber bl.a. luksusbiler. Så duksepladserne blandt bilmærker, som tjener allermest per bil, er de ultimative luksus-nichemærker: Bentley og Rolls-Royce. Bentley er den mest sælgende af de to med 13.560 solgte biler i 2023 – en rekord for mærket. De tjener svimlende $230.000 per bil ind til den i forvejen bugnende VW-bundlinje, som ejer luksusmærket. I alt blev det til en fortjeneste på $326 mio. svarende til ca. 2,3 mia. kroner efter skat.
Rolls-Royce, ejet af BMW-gruppen, sælger også rekordmange biler, og deres 6.032 solgte biler sidste år var ligeledes bedste salg nogensinde. Hvad hver solgte Rolls-Royce tjener ind til moderselskabet er dog hemmeligt. I tråd med deres diskrete image, så er det i deres optik yderst vulgært at tale om penge. Men indtjeningen siges at ligge lige under konkurrenten Bentley.
De ikoniske sportsvogne Ferrari og Lamborghini er også langt foran de fleste bilmærker – ikke kun på vejene, men særdeleshed i indtjeningen. For hver gang en skrigrød Ferrari eller en kanariegul Lamborghini kører ud fra forhandleren, har fabrikken tjent en del over $100.000 eller 700.000 kroner per bil.
Ferrari er delvist ejet af arvinger af skaberen Enzo Ferrari samt Fiat, som igen er ejet af Stellantis-gruppen i Frankrig. Lamborghini er ejet af VW-koncernen.
Ferrari tjener styrtende per solgte bil. Mere end $100.000 Foto: Ferrari