Det har længe ulmet i krogene, og egentligt var det bare et spørgsmål om tid, før det blev officielt. Men det er det så nu.
Den danske bilproducent og designer, Henrik Fisker, har måtte smide håndklædet i ringen og erklære sig konkurs.
Ifølge flere udenlandske medier, så har Fisker indgivet sin konkursbegæring i delstaten Delaware, hvor det er noteret, at selskabet har aktiver for mellem 500 millioner og 1 millard dollars, men der er passiver for 100 til 500 millioner.
Kreditorerne er der nok af. Op til 1.000.
Hvad det reelt betyder for de mange, som for nyligt har investeret i den store elbils-SUV Ocean - også herhjemme - er endnu uvist. Men at prisen på de biler - brugt- såvel som nyprisen tordner ned er der ingen tvivl om.
Kontant-tørke
Fisker har længe været økonomisk udfordret, og situationen er blot blevet forværret, som månederne er gået.
Virksomheden selv udtrykte tvivl om sin evne til at holde forretningen kørende allerede i februar. I den forbindelse satte man investeringer i fremtidige projekter på pause, skriver Reuters.
Undervejs har man desuden advaret om risikoen for at løbe tør for kontanter.
I februar offentliggjorde bilfirmaet salgstal for 2023. Her fremgik det, at selskabet havde solgt for 273 millioner dollar og havde gæld på over en milliard dollar.
Sideløbende har der været meldinger om, at sikkerheden i firmaets biler ikke har været god nok. Det fik de amerikanske myndigheder til at indlede en undersøgelse af bilerne.
Ifølge Wall Street Journal og Reuters har Fisker i et stykke tid haft planer om at finde en ny partner.
Sidstnævnte skriver tirsdag, at japanske Nissan en overgang var på tale til at blive investor. Fisker har hverken be- eller afkræftet oplysningerne.
Henrik Fisker stiftede selskabet i 2016.
Indledningsvis var ambitionerne store, og af mange blev virksomheden set som en reel konkurrent til amerikanske Tesla, når det kommer til elbiler i den billigere prisklasse.
I 2020 gik Fisker på børsen i USA, og i 2021 rundede det en markedsværdi på 7,9 milliarder dollar, som svarer til 54 milliarder kroner.
I marts stod det dog så skidt til, at børsen i New York suspenderede al handel med Fiskers aktier med henblik på at afnotere selskabet.