Det er ikke kun størrelsen på den danske bilpark, der bliver større. Også bileren bliver større.
Til gengæld kender enhver bilist til parkeringsbåse, som af uransaglige årsager bliver mindre og mindre.
Flere og større biler mikset med snævre parkeringspladser og små parkeringsbåse betyder flere buler i bilerne - de såkaldte Bilka-buler.
I tørre tal fra Danmarks Statistik var 57 procent af danskernes nye familiebiler i 2023 en SUV (Sport Utility Vehicle), der er højere og bredere end andre biler.
Der er faktisk ikke specielt langt mellem nyere bilers som nærmer sig to meter i bredden. Samtidig er mange parkeringsbåse fortsat kun 230 centimeter brede, som var anbefalingen frem til 2012. I dag lyder anbefalingen fra Vejdirektoratet på 250 centimer.
På værkstederne hos Buledoktor, hvor man oplever en eksplosiv udvikling af Bilka-buler over hele landet. Bulerne kan i de fleste tilfælde udbedres uden at der skal svejses, spartles og lakeres. Og - ikke mindst - uden, at bilens værdi forringes.
– I syv ud af ti tilfælde kan Bilka-buler repareres ved mindre indgreb gennem PDR-teknologi (paintless dent repair, red.), hvor man prikker indefra eller benytter lim på døren til at hive bulen ud, forklarer Mogens Christiansen, direktør hos Buledoktor, i en pressemeddelelse
– Mange har i dag parkeringsskader som en del af deres forsikring, men som forsikringskunde bør man stadig være opmærksom på, hvordan skaderne udbedres - også selvom forsikringsselskabet betaler en stor del af regningen. Det er nemlig stadig et valg, man selv træffer, forklarer Mogens Christiansen.