Mere end 63 år efter, at det første Anders And blad ramte de danske gader den 1. marts 1949, er Anders And & CO klar til for alvor at træde ind i det nye årtusinde og ride med på den teknologiske udvikling.
Når Anders And bladet kommer på gaden i morgen, er det nemlig muligt for læseren at installere en applikation, der hedder 'Lykkemønten' og på den måde deltage interaktivt i jagten på Joakim von Ands tabte lykkemønt.
Den nye gratis app er baseret på en teknologi, der hedder augmented reality, som direkte oversat betyder 'udvidet virkelighed'.
Når app'en installeret på smartphonen kan læseren scanne lykkemønter, der gemmer sig i bladet. På den måde hjælper læseren Joakim Von And med at få sin elskede lykkemønt tilbage, og læseren får en ekstra dimension ind i fortællingen.
Anders And bladet er de første til at bruge teknologien til at fortælle en historie, og ifølge produktchef fra Egmont Martin Oesten vil Anders And bladet fortsætte med at udvikle sig, hvis det giver mening i forhold til historierne i bladet.
- Vi vil være gerne tro mod traditionen mod bladet og måden at fortælle på. Men udviklingen går i retning af, at brugerne gerne vil kunne interagere med bladet, siger han til Newspaq.
Man vil dog ikke se teknologien blive brugt i alle fremtidige numre af Anders And bladene.
- Vi vil ikke gå med på teknologien bare for at være med på teknologien, men hvis den kan være med til at fortælle en god historie og få børn til at involvere sig og få en større oplevelse, vil vi gerne tage det med.
Applikationen er gratis og kan hentes via google play eller App store og bladet udkommer i morgen.