Det danske skofirma Roccamore fejrer sammen med Warner Bros. Troldmanden fra Oz’s 85-års jubilæum med en skokollektion bestående af seks glitrende par sko inspireret af filmens ikoniske karakterer.
Roccamores grundlægger, Frederikke Antonie Schmidt, siger:
– At skabe denne kollektion inspireret af Troldmanden fra Oz er en drøm, der er gået i opfyldelse for mig. Vores mål er at udfordre det ofte ekskluderende modebillede og inspirere alle kvinder, uanset højde og størrelse, til at vælge det, der gør dem glade. Derfor spænder skoene fra størrelse 35 til 44, siger hun og tilføjer:
– Troldmanden fra Oz minder os om, at mod og selvtillid allerede findes i os selv. Vores kollektion skal opfordre kvinder til at udtrykke deres indre styrke. Glimmer er en del af dens DNA, fordi vi mener, at alle har ret til at sparkle.
Hver sko i kollektionen er inspireret af en karakter fra filmen. Således bringer ’Dorothy’ karakteren Dorothy til live med rød glitter, rund tå og iøjnefaldende hæl. 'Glinda' funkler i dyb pink, som den magiske karakter. 'Tin Man' hyldes med en skulpturel pump i blødt glittermateriale, mens 'Wicked Witch' stråler i smaragdgrøn som den mystiske troldkvinde. De dristige 'Rainbow Boot' og 'Rainbow High Boot' fanger blikket med deres multi-glitterdetaljer.
Foto: PR
Kollektionen er skabt for at minde kvinder om at finde mod, styrke og turde drømme – kvaliteter, som karaktererne søger og finder på deres rejse i filmen. Den tapper ind i en tendens, hvor forbrugeres købsbeslutninger ifølge en GreenBook markedsanalyse i høj grad påvirkes af, om produkter opfylder personlige ønsker om at styrke egen værdi og selvfølelse.
Mode som empowerment er efterspurgt
Ifølge GreenBooks markedsanalyse fra 2023 viser forbrugerne globalt større brandloyalitet og tilfredshed, når produkter formår at imødekomme deres følelsesmæssige behov. Det bakkes op af Frederikke Antonie Schmidt.
– Vi oplever, at skoenes visuelle udtryk og den følelse, de skaber, er afgørende for kvinder i dag. Skoenes evne til at udtrykke et statement og styrke kvinders selvfølelse er ofte det, der får dem til at vende tilbage til os. For at levere et tilfredsstillende produkt skal skoenes visuelle blikfang kombineres med høj komfort, siger Frederikke Antonie Schmidt.
For at levere et tilfredsstillende produkt skal skoens visuelle blikfang kombineres med høj komfort, siger Frederikke Antonie Schmidt. Foto: PR
Om Roccamore:
* Grundlagt i 2014
* Dansk modebrand
* Specialiserer sig i komfortable, håndlavede sko i høj kvalitet.
* Grundlægger og CEO: Frederikke Antonie Schmidt