København, tirsdag /ritzau/Elever og lærere fortjener ros for læseresultaterMen midt i glæden over resultaterne er der grund til bekymring. Den sociale arv er stadig for stærk i Danmark
Danske skoleelever har flyttet sig markant, og det glæder ikke uventet Danmarks Lærerforening.
Formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, mener, at resultaterne må give anledning til stor anerkendelse til lærerne.
- Trods de massive kommunale besparelser på folkeskolen har de leveret en kvalificeret undervisning, der har givet disse markante resultater. Det er især positivt, at den danske fremgang specielt er sket ved en betydelig fremgang for de svageste elever, siger han.
Danmarks Lærerforenings læseprojekt "Vi læser for livet" har sat fokus på faglig læsning i hele skoleforløbet.
- Det engagement, som lærerne har vist for dette projekt, tyder på, at vi vil se en lignende fremgang, næste gang vi ser på de ældste elevers resultater.
- Hermed vil lærerne også have skabt grundlaget for at indfri den nuværende regerings målsætning om at skabe den bedst uddannede generation nogensinde", fortsætter Anders Bondo Christensen.
Midt i glæden over resultaterne er der dog også grund til bekymring. Den negative sociale arv er stadig for stærk i Danmark, og elevernes socioøkonomiske baggrund er stadig for afgørende for deres resultater.
- Den enkelte lærer kan ikke ændre på disse faktorer, men vi må blive endnu bedre til at organisere rammerne omkring undervisningen, så skolen giver alle elever mulighed for at lære så meget som muligt, siger Anders Bondo Christensen.
Danske elever ligger nu på en delt femteplads, når det gælder læsning, viser den seneste Pirls undersøgelse.
En parallel undersøgelse, Timms (Trends in International Mathematics and Science Study), viser, at de danske elever nu også er i toppen, når det gælder deres færdigheder i matematik og naturfag.
/ritzau/