"Vil du have en kvittering med?" Spørgsmålet kommer, hver gang du har købt noget, og det kan være svært at gennemskue, om du skal tage den hvide papirlap med eller sige nej tak og spare besværet.
Der er da heller ikke en klar regel for, hvornår du bør tage imod kvitteringen, men som minimum skal du overveje at tage den med, hvis du frygter, at der kan opstå problemer med varen inden for to år.
Der er nemlig to års reklamationsret herhjemme, og det gælder faktisk for alle varer, forklarer Martin Bruun-Houmølle, der er jurist i Forbrugerrådet Tænk.
- Viser der sig senere at være mangler ved varen, så er det jo en god idé at have kvitteringen, så du kan få penge tilbage, siger han.
Martin Bruun-Houmølle understreger, at der skal være tale om fejl og ikke at varen er gået i stykker ved for eksempel et uheld eller forkert brug.
Har du købt for et stort beløb, er det værd at gemme kvitteringen, hvis du gerne vil kunne få dine penge tilbage. Vibeke Toft/Ritzau Scanpix
Det kan dog være uoverskueligt at gemme samtlige kvitteringer i to år, og derfor kan du som forbruger med fordel gøre dig overvejelser om, hvorvidt det er besværet værd.
- Det kan være en god idé at gemme kvitteringerne, hvis beløbet er så stort, at du gerne vil kunne få pengene tilbage uden problemer, siger Martin Bruun-Houmølle.
- Det kan selvfølgelig være meget individuelt.
Selv om du er kritisk, i forhold til hvilke kvitteringer du gemmer, så kan du hurtigt få oparbejdet dig en stor og uoverskuelig bunke.
Oprydningsspecialist Kamille Sommer, der driver virksomheden oprydningskonsulenten.dk, har flere råd til, hvad du kan gøre. Det behøver faktisk ikke at være særlig kompliceret.
- Personligt har jeg noget så simpelt som et kuvertsystem. Her skriver jeg årstal på, så der er lidt orden, forklarer hun.
- Det smarte ved det system er, at når der er gået to år, så kan jeg hurtigt tjekke, om nogle kvitteringer skal gemmes, og så smide resten ud.
Hvis du ikke er så meget til at gemme de hvide boner, så kan du også tage billeder af dem og lægge dem i en mappe på telefonen. Alternativt tilbyder flere butikker at sende kvitteringerne på mail eller gemme dem for dig.
Hvis du alligevel er kommet til at smide din kvittering væk, så er alt håb ikke tabt. For du skal bare kunne dokumentere dit køb, og selv om kvitteringen er den letteste vej til dokumentation, så kan den ske på andre måder.
- I sig selv er kvitteringen ikke et krav. Du skal bare dokumentere, at du har købt varen, siger Martin Bruun-Houmølle fra Forbrugerrådet Tænk og peger på, at nogle har haft held med at dokumentere køb ved hjælp af billeder af kontoudtog.
/ritzau fokus/
Af Jeppe Hee Rømer, Ritzau Fokus