Hvis der var nogen, som troede, at bilkoncernerne havde det lidt stramt pt., så kan de godt tro om igen. Verdens største mobilitetskoncern, Toyota, har lige inviteret til deres årlige såkaldte Kenshiki Forum i Bruxelles, hvor Avisen.dk var med.
Her præsenterede bilkoncernen en hel række nye konceptbiler, som er på vej på markedet indenfor kort tid. De oplyste også, at det faktisk kører ret godt for det japanske bilmærke. De regner med at sælge omkring 1.17 mio. biler i 2023 alene i Europa (inkl. luksusbranded Lexus). Og forudbestilte biler i 2024 er oppe på 300.000 eksemplarer allerede. Tallet globalt er over 11 mio. biler.
Ydermere blev den helt nye elektriske konceptbil vist. Det var kun "skallen", der var på display i den store hangar, da den stadig er i udviklingsfasen. Men i sin endelige udgave fås den både med forhjulstræk og firehjulstræk og bliver en af i alt seks dedikerede fuldt elektriske biler fra Toyota på det europæiske marked frem mod 2026.
Kenshiki Forum afholdes hvert år i en ombygget lufthavnsterminal i Bruxelles Lufthavn. Foto: Per Kuskner
Tæppet trækkes væk og fem nye modeller ser dagens lys. Foto: Toyota
Der var andre spændende konceptbiler, som blev præsenteret. Også en meget sprød GR-sportsvogn, som man med det samme blev forelsket i, er man til "fest og farver" på asfalten. Også den bliver fuldt elektrisk.
Og Lexus præsenterede ligeledes nogle kommende modeller, som lignede noget familien Jetson kunne bevæge sig rundt i. Meget dynamiske og futuristiske linjer overalt med et "fremtidssikret" cockpit ligeledes.
Velkommen til fremtiden. Lexus' bud på et i den nære fremtid cockpit, hvor meget er lavet af indsamlede fiskenet og plasticflasker (naturligvis!). Foto: Per Kuskner
Lexus' nye konceptmodeller vakte stor opsigt blandt de fremmødte journalister og fotografer. Foto: Per Kuskner
Visionen er, at koncernen skal være CO2-neutral i 2030, men ikke kun det elektriske er på tapetet. Koncernen er en af krumtapperne i forskning af brint, og havde mange brintbiler kørende herhjemme indtil for nyligt, hvor den private udbyder af brint lukkede sine stationer.
Men der er god mening i brint eller hydrogenteknik, som det også kaldes, og det synes EU også, hvorfor der investeres over €45 mia. i dette i de kommende år. Og det er meningen, at der i fremtiden ikke må være mere end 200 km. imellem hver brint-station.
Avisen.dk's chefredaktør, Per Kuskner, ved siden af sit fromme juleønske: En Toyota GR-sportsvogn. Foto: Per Kuskner