Er du træt af dårlige betalere, der lægger regningerne nederst i papirbunken? Man kan hurtigt bruge tid og mange ressource på kunderne, som ikke betaler sine regningerne. Ikke nok med at det er tidskrævende og frustrerende, så kan det have stor betydning for din virksomheds likviditet og økonomi. Læs nærmere her og få et par råd til, hvad du blandet kan gøre for at vige udenom de dårlige betalere.
Sådan kan en virksomhed sikre sig betalende kunder
Der findes flere råd til, hvad du kan gøre for undgå ubetalte regninger fra dine kunder. Der eksisterer blandt andet flere virksomheder og kreditoplysningsbureauer, som kan hjælpe dig med at få indblik i dine kunder som betalere. De indhenter oplysninger, der analyseres og giver dig en vurdering af den potentielle kunde. Gennem kundernes kreditoplysninger, som indhentes, har din virksomhed nemmere ved at forudse og undgå en dårlig betaler. Dette kan være oplysninger som konkurser og virksomheders nøgletal, der vurderes. Her er der nemlig mulighed for automatisk at frasortere kunder, som ikke lever op til virksomhedens kreditpolitik. Så slipper man for som virksomhed at baggrundtjekke sine kunderne, der ellers altid er hensigtsmæssigt at gøre, hvis nu du ikke ønsker at benytte en virksomhed eller kreditoplysningsbureau.
Tre råd til at undgå en dårlig betaler
- - Udfør altid baggrundtjek og verificering af kunderne - enten på egen hånd eller gennem Det omfatter både virksomheder og privatpersoner, der kan indhentes baggrund af virksomhedens CVR og gennem privatpersonens fulde navn og CPR-nummer.
- - Sørg for at fastsætte en klar rykker- og kreditpolitik i virksomheden. Det er med til at sætte klare rammer for, hvilke kreditaftaler i indgår med hvilke kunderne.
- - Et godt råd er at have styr på dokumentation for de aftaler, som virksomheden indgår med kunderne. Her er det altid en fordel at udforme en skriftlig aftale, hvor aftalen og betingelserne fremgår tydeligt.