For lidt over et år siden lukkede Danmark, som vi kender det, ned. Alle forretninger skulle ligesom mange andre arbejdspladser stoppe den daglige normale drift – og det har af gode grunde sat sine spor.
Nedlukninger af virksomheder, fyrede medarbejdere og en formindsket omsætning holdt kunstigt i live af hjælpepakker var den nye dagligdag. Naturligt nok et frustrerende og opslidende år for mange iværksættere – men hvor gamle døre lukker, åbner som bekendt nye. Og det har også været tilfældet for flere iværksættere og snarrådige erhvervsdrivende under nedlukningerne. De har simpelthen forøget indsatsen online.
Hvordan bliver man synlig online?
For de fleste forretninger er webshops og hjemmesider en del af butikken, som har eksisteret i en del år efterhånden. Som mange dog har fundet ud af, er det at have en hjemmeside eller webshop bare ikke nok i sig selv – man skal skille sig ud og bruge tid på at brande sig online.
Og måderne at gøre det på er flere. Du kan for eksempel øge aktiviteten på dine sociale medier, få hjælp til SEO eller bruge flere penge på online annoncering.
De sociale medier
Du kender dem og hører en hel del om dem både fra venner og nyhedsmedier. De sociale medier er en voldsomt integreret del af vores måde at leve på i dag, og de fortsætter bare med at vokse. Af den grund er de også et effektivt sted at sætte ind for at øge dit erhvervs synlighed online.
Ugentlige opslag, kampagnevideoer og links til webshoppen giver din virksomhed et større såkaldt reach. Du kan nå ud til rigtig mange mennesker på kort tid, og med den rette plan og struktur for udførslen af din marketing på de sociale medier kan du opleve en vækst af besøgende på din hjemmeside. Og på sigt få kunder, der gør din virksomhed i stand til at stå på egne ben – selv i krisetider.
SEO – søgemaskineoptimering
SEO har du måske hørt om, men det er måske stadig lidt uklart, hvad det helt præcist er. SEO står for søgemaskineoptimering og er kort fortalt en måde for dig at komme længere op i Googles søgeresultater.
Du kender garanteret side 1 på dine forskellige Googlesøgninger, men hvor ofte klikker du videre til side 2? Aldrig? I så tilfælde gør du ligesom 92 % af alle andre Google-brugere. Og her kommer SEO så ind i billedet, for søgemaskineoptimering hjælper dig lige præcis med at få dine produkter og landingssider til at dukke op på side 1 af folks Google-søgninger. Et ryk fra Googles side 2 til side 1 kan altså øge antallet af besøgende på din hjemmeside betragteligt.
Online annoncering
Ligesom du kan få trykte annoncer i avisen, kan du også få annoncer til at dukke op online. Du har sikkert set dem på adskillige hjemmesider og sociale medier, der lever af disse annonceringer, og du kan altså også benytte dig af dem.
Annoncer er en dyrere måde at markedsføre dit erhverv på end de to andre muligheder, men til gengæld giver de dig også en garanteret synlighed på bestemte sider eller søgeord. Af den grund kan online annoncering også være med til at skabe online synlighed for din virksomhed.
Online-verdenen er et hav af muligheder
Selvom online-universet har eksisteret i mange år, bliver det ved med at udvikle sig i en rivende fart. Så det er fortsat med bare at hoppe ombord i de muligheder, det åbner – og i særdeleshed under en krise, som vi oplever nu.
Sociale medier, SEO og online annoncering er nogle af de skibe, der sejler i døgndrift fra havnen, men de er langtfra de eneste online-muligheder, du kan træde ombord i. Apps, e-mail-marketing og linkbuilding er andre populære muligheder, du kan benytte dig af.
Uanset hvad der giver mening for dig at benytte, er det under alle omstændigheder sikkert, at synlighed online kan opnås og styrke dit erhverv.