Skulle du være så heldig at vinde nogle hundrede millioner i Eurolotto, så lad være med at købe en superyacht.
For det første koster de som regel mere end selv den største gevinst, men de årlige omkostninger kan løbe op i vanvittig mange millioner.
Avisen.dk bringer lige en hurtig oversigt over disse flydende kæmper, som trods prislapper, så jorden (og vandet) ryster, bliver solgt flere og flere af kloden rundt. For der bliver også flere og flere superrige milliardærer, hvis ultimative prestigeprojekt udover privat-jetten er superyachten.
For nylig har verdens rigeste mand, Amazon-stifteren, Jeff Bezos erhvervet sig en af slagsen for $500 mio. Det er alligevel over 3 milliarder gode danske kroner for en båd (yacht).
Men en ting et at købe disse monstrøse flydende prestigeobjekter, et andet er at vedligeholde og bruge dem. Ifølge firmaet Towergate Insurance, som forsikrer mange af disse kæmper, så skal der påregnes, at de årlige udgifter på en superyacht er ca. 10% af prisen på selve fartøjet.
Det vil sige, at koster yachten som Jeff Bezos 3 milliarder, ja, så koster den ham om året ca. 300 mio. kroner at drive!
- En Yacht er en meget ineffektiv og kostbar måde at have det sjovt på, fortæller Rupert Conner fra Luxury Yacht Group til
CNN Travel. - Det er ubegribelige summer for de fleste af os, men takket være de superrige, som ofrer penge på det, så holder de en kæmpe industri i gang, konstaterer han.
Så hvor går alle disse penge hen?
De største udgifter er kaj-leje, service, brændstof, forsikring og mandskab.
Hvis vi starter med brændstoffet, så slubrer en superyacht diesel i sig for ca. mellem 500.000 og 600.000 kroner bare for at sejle fra Caribien til eksempelvis Monaco i Middelhavet. Alt efter hvor stor ens yacht er – og selvfølgelig hvor langt man sejler, så ligger de mindre yachter alene på ca. 2,5 mio. - 3 mio. kroner årligt.
Og køber man en yacht, så er det ikke altid at "løsøre og legetøjet" følger med. Vandscootere, motorbåde, u-både, helikoptere, jet-packs og alt det andet, som man naturligvis skal have om bord og jævnligt udskiftes koster også. Og legetøjet er vigtigt, hvis du skal chartre din båd ud, når du ikke bruger den.
For det er nemlig en ret stor indkomst. Det kan indbringe alt fra nogle hundrede tusinde om ugen til flere millioner afhængig af din yachts størrelse.
Den russiske oligark Andrey Melnichenko ejer to af de mest spektakulære fartøjer i verden. Verdens største sejlbåd "A" og megayachten "Motor Yacht A". Hans årlige omkostninger på de to fartøjer, tør man slet ikke gætte på. Foto: Scanpix
Men det løber nu sjældent rundt, for den største udgift er mandskabet. Ca. 40-48% af de årlige udgifter går til mandskabet såsom kaptajn, styrmand, kokke, matroser og mange flere, som skal sørge for, at man har det så godt som muligt hvert dyrebare sekund, man er om bord. Og mange af disse ansatte tjener kassen, fordi der er stor rift om de dygtigste. Vinkypere, de bedste kokke og eksperter i fiskeri eller vandski eller andet om bord på en yacht er i høj kurs.
En god kaptajn på en større yacht tjener eksempelvis omkring 1.5 - 2 mio. kroner om året.
Ydermere skal yachten have service hvert år på værfter, og disse alene koster millioner for de største. Og endnu flere, hvis der skal repareres og udskiftes dele. Kommunikationsudstyr, satellit-telefoner, radarer etc. estimeres til at koste i drift og fornyelser ca. 700.000 kroner årligt.
Når man lægger til på de dyreste steder såsom Monaco, Capri, Portofino og Marina Di Porto på Sardinien, koster det 25- 30.000 kroner i døgnet. Så får man også vand og strøm vel og mærke. Men da man kun sjældent sejler mere end få uger om året på vandet, så ligger de som regel fast i diverse havne rundt omkring, og her er er prisen ca. 2 - 2.5 mio. om året alt efter, hvor det er.
Tungen lige i munden....Project 817, den 94-meter lange superyacht, på vej fra værftet og ud til havet via de smalle hollandske kanaler. Foto: Scanpix
Selv om disse omkostninger ville flå ethvert budget til atomer, så er de superrige ikke så bange for det. Det er den ultimative prestige, næsten. For der er et transportmiddel, som får omkostningerne ved at eje en superyacht til at blegne. Og det er prisen og driften af de store private jetfly.
- Ejere af jetfly og private helikoptere synes, at yacht-omkostninger er fair i sammenligning, fortæller en ansat i branchen til CNN.