Alle, der bare har en smule interesse i biler – og især klassiske biler – husker den banebrydende Renault 5, der blev introduceret tilbage i 1972. En bil, der i den grad var svar på datidens krav om mindre og især mindre forbrugende biler – og helt exceptionelt blandt andet blev markedsført i USA som Renault Le Car.
Renault 5 var tilbage i 1972 den første bil, der kom under den magiske grænse på 5 liter brændstof pr 100 kilometer ved 90 km/t. Og faktisk fandtes der tilbage i 1974 en elektrisk Renault 5, som havde ikke mindre end 110 km rækkevidde.
Sådan så den gamle Renault 5 ud, som var i produktion fra 1972 og helt op til midt-80'erne. Foto: Retro Review
Med en vægt på blot 750 kilo og plads til fem blev Renault 5 hurtigt en ikonisk fransk minibil, hvor produktionen først stoppede i 1996 efter mere end 5.5 mio. eksemplarer. Nu er det så tid til den nye Renault 5 anno 2024. Nemlig den fuldt elektriske R5.
Som med både Renault Megane E-Tech og Scenic E-Tech er R5 en high tech bil med OpenR link med Google indbygget. Det betyder, at man kan bruge Google Maps, Google Assistent og, at der er trådløs adgang til både Apple Car Play og Android Auto. Desuden er der som standard mere end 50 forskellige apps – blandt andet Spotify og Waze. Foto: Renault
R5 er tredje elbil fra Renault indenfor tre år. Først kom Renault Megane E-Tech, så blev Renault Scenic E-Tech lanceret, og nu er det så tid til en minibil, der kan blive den nye tids pop ikon.
Snusfornuftig og vildt attraktiv på samme tid. Selv i tungeste version med det største batteri og mest udstyr holder den sig under 1500 kilo.
Den har mulighed for at trække 500 kilo på krogen og har et ikonisk retro look med lodrette baglygter, aggressive forlygter og 18 tommer fælge - uanset hvilken version man vælger.
R5 er på ydersiden ni centimeter kortere end Renault Clio – men er til gengæld både bredere og højere. Med batteriet fladt i bunden - og med en akselafstand på 2.54, er der lige så meget plads indenfor som Renault Clio og bagagerummet sluger 326 liter.
R5 kommer med to størrelser batteri. Et 40 kWh med 300 km rækkevidde og et 52 kWh batteri med 400 km rækkevidde. Motormæssigt er der 95 hk (215 Nm), 120 hk (225 Nm) og 150 hk (245 Nm) at vælge imellem. Tophastigheden er for alle versioner 150 km/t.
Den nye 5'er har seks airbags som standard, og med en lang række ADAS systemer ”lånt” fra storebrødrene. Blandt andet intelligent adaptive cruise control. V Foto: Renault
Mens mange nye elbiler bygges og sejles hertil fra Kina, bygges R5 i Nordfrankrig med brug af et helt økosystem af underleverandører, der alle er under 300 km væk fra fabrikken.
Både bil og batteri produceres og samles på Renaults fabrik i Douai, mens blandt andet motoren og reduktionsgearkassen bliver produceret i Cleon.
85 % af bilen er i øvrigt bygget så den kan genanvendes, 19,4 % af bilen er lavet af genanvendte materialer og 100 % af sædematerialet i Techno og Iconic versionerne er lavet af genbrugte plastikflasker.
Prisen bliver et sted mellem 180- 200.000 kroner og bliver dermed Danmarks indtil videre billigste elbil, når den lander senere på året.