Du kan efterhånden købe alt på internettet, selv de mest gængse og normale hverdagsprodukter som batterier. Den store efterspørgsel på Google og andre medier betyder, at virksomheder som Batteribyen kan drive forretning udelukkende ved at sælge batterier, kabler, strømforsyning og lygter. De seneste 10 år er deres produktsortiment gået fra et par enkelte tusinde til et unikt udvalg på over 14.000 forskellige batterier og forskellige kabler. Med deres store assortiment kan du ikke undgå at finde det helt rette HDMI kabel eller specifikke elværktøjsbatterier til din boremaskine.
Selvom 14.000 lyder af meget, så skal man huske på, at vi i hverdagen faktisk bruger hundredvis af forskellige elektroniske apparater såsom fjernbetjeninger, lommelygter, elværktøj, mobiler og bærbare. Vi får kun flere apparater, hvor der skal tilføres strøm enten i form af et kabel eller eksternt batteri, hvilket er med til at skabe det store marked for online butikker som Batteribyen.
Stort udvalg der matcher efterspørgslen
Opskriften til en succesfuld virksomhed bunder som regel i et godt produkt, hvorfor assortimentet i en webshop betyder stort set alt. Der findes mange gadgets og elektroniske apparater, der kræver særlige batteristørrelser eller sågar et originalt batteri. Det kan være lidt af en jungle at navigere rundt i, hvis du ikke ved så meget om batterier. En af de ting som gør det behageligt at handle på Batteribyen er blandt andet deres søgefelt, som matcher produkter op imod deres relevante batterier. Det betyder, at du ikke nødvendigvis behøver at kende det specifikke batteri på forhånd.
Udover søgefeltet er det også let at navigere rundt i kategorierne, eftersom det er opdelt ud fra type. Mangler du fx et batteri til dit elværktøj kan du klikke ind i kategorien og finde et stort udvalg fra nogle af de mest prominente værktøjsbrand som Dewalt, Black & Decker, Maktia, Panasonic, Ryobi og Bosch.
Batterier til værktøj er som regel meget eftertragtet om sommeren, da mange gør-det-selv projekter bliver søsat. Omvendt om vinteren er det særligt batteriladere og bilbatterier, som er populært, da mange af dem slides om i vintermånederne.
Hurtig levering og god service
Et produkt kan sjældent stå alene, eftersom der er mange elementer i en god købsoplevelse heriblandt god service og en hurtig levering. Derfor er Batteribyen ærekær om deres service, hvor de sigter efter at kunne levere dag-til-dag og i nogle byområder faktisk samme dags levering med Burd. Det er en fantastisk service, der værdsættes af de fleste kunder, eftersom de i de fleste tilfælde står og mangler batteriet ved hånden.
Mangler du hjælp til at finde det helt rette batteri til bilen, værktøjet eller bærbar computeren, så er deres kundeservice også altid klar på at give en hjælpende hånd på telefonlinjen.
Sådan bliver webshops synlige online
Du har måske undret dig over, hvordan virksomheder bliver synlige på søgemaskiner som Google og Bing, hvorfor vi gerne vil prøve at give dig et indblik i online markedsføring i dette afsnit. Der findes nemlig mange forskellige digitale markedsføringskanaler, som kan inddeles i betalt annoncering og organisk synlighed. Udover diverse softwareløsninger så er det gratis at markedsføre sig via e-mail marketing, organisk trafik (SEO) samt opslag de forskellige sociale medier. Den betalte annoncering dækker over Google Ads samt Snapchat, LinkedIn, Pinterest, Facebook og YouTube annoncering.
SEO som en organisk drivkraft
De fleste virksomheder gør en dyd ud af at drive organisk trafik fra Google ved at arbejde med søgemaskineoptimering, også kaldet for SEO, fordi det er en af de kanaler med den højeste ROI (return on investment). Når først du har opnået en placering på et konkret søgeord, så ville alle visninger og klik ind til dit website nemlig være gratis. For mange virksomheder er det derfor meget værdifuldt at være godt repræsenteret i søgemaskinerne. SEO består af mange forskellige faktorer, men kort fortalt handler det om at lave on-page SEO på sin egen hjemmeside, hvilket vil du prøver at gøre den søgevenlig ved at lave konkrete tiltag. Det kunne f.eks. være en SEO tekst eller at hastigheden og brugeroplevelsen bliver forbedret. Derudover arbejdes der med linkbuilding, som handler om at bygge backlinks fra andre sider, der dermed kan give din egen en stærk SEO autoritet i Googles øjne.
Google Ads til den relevante webshop
Den betalte modsætning hedder Google Ads, som er deres egen annonceplatform, hvor du blandt andet kan annoncere i den klassiske søgemaskine såvel som på YouTube. Der findes flere måder at være synlig på, men for webshops er de mest populære annonceformer søgeordskampagner samt Google Shopping, hvor sidst nævnte viser produkterne direkte i søgeresultatet. Fordelen ved at købe sig ind på søgeord, er som sagt at man selv kan vælge hvor, hvornår og på hvilket søgeord, som man ønsker at være synlig på. Derfor er Google Ads som regel en god strategi for næsten alle webshops, som arbejder med online marketing.
Effektiv branding strategi med YouTube annoncering
YouTube annoncering er også et spændende område, hvis du arbejder med en digital branding strategi, eftersom annoncering på YouTube mest af alt minder om klassiske TV reklamer. Ved du ikke så meget om YouTube Marketing kan du blive klogere ved at læse denne artikel: https://plutonic.dk/youtube-annoncering/.
De fleste ved det ikke, men faktisk er YouTube den næstmest brugte søgemaskine, kun overgået af Google. Derfor er er der også en meget stor mængde af mennesker, som kunne være relevant at nå ud til for din virksomhed, men YouTube skal mest af alt ses som en branding kanal, da det sjældent genere direkte salg. Der findes på in-display og in-stream videoannoncer, hvor sidstnævnte er mest effektiv og minder om reklamerne fra flow TV. Mens brugeren ser en video, vil vedkommende nemlig blive afbrudt pga. en overlappende videoreklame.
YouTube er et billigt branding medie, eftersom du kun betaler for de reelle visninger af videoen samtidig med, at du ved præcis hvor mange der har set annoncen. Derudover kan den målrettes mod specifikke målgrupper, som passer til lige netop dit kundesegment.
Annoncering på sociale medier
De fleste danskere bruger sociale medier hver eneste dag, hvorfor det giver mening for de fleste virksomheder at prøve og nå ud til deres målgruppe på platforme som Facebook, Instagram, Pinterest og LinkedIn. I modsætningen til søgemaskiner så er sociale medier et push-medie, hvor du rækker ud til brugerne fremfor at imødekomme deres forespørgsler. Der er både fordele og ulemper ved denne form for digital markedsføring. Først og fremmest har du mulighed for at nå nogle personer, som ellers aldrig ville få kendskab til din forretning eller produkt. Ulempen er selvfølgelig at personerne endnu ikke har et behov, og derfor skal du prøve at skabe det.
De sociale medier kan dog også benytte sig af pull markedsføring i form af retargeting annoncer, hvis du har haft besøgende på din hjemmeside fra andre kanaler. På den måde har du mulighed for at ”jagte” din målgruppe og påvirke dem flere gange til en meget billig pris.