Børnekontoret under Folketingets Ombudsmand behandlede 520 klager mellem 1. november 2012 og 30. oktober 2013. Heraf kom de 56 direkte fra børn og unge.
Her er nogle eksempler på, hvad børnene har klaget over:
* En 14-årig pige tilkendegiver over for børnekontoret, at hun vil blive på den institution, hvor hun er anbragt nu, og ikke anbringes i en plejefamilie, som kommunen har besluttet.
* En anbragt 13-årig dreng ringer til børnekontoret og klager over, at han er anbragt på et opholdssted. Der er meget larm og uro på opholdsstedet, og han ønsker at komme i familiepleje.
* En pige, som er tæt på at fylde 18 år, og som tidligere har været anbragt, klager, fordi hun ikke kan komme i kontakt med sin sagsbehandler. Hun ønsker at blive vejledt om mulighederne for efterværn.
* I alle tre tilfælde er Ombudsmanden gået videre med de unges klager til kommunen, og i alle tre tilfælde har kommunen efterkommet de unges ønsker.
Det særlige børnekontor hos Folketingets Ombudsmand åbnede den 1. november 2012, og det skal sikre, at børns rettigheder respekteres efter FN's Børnekonvention.
* Man kan ringe til børnekontoret på telefon 33 13 25 12 mandag-torsdag 9-16 eller fredag 9-15.
* Man kan også komme forbi kontoret i København mandag-fredag 10-14. En særlig chat på nettet er åben tirsdag og torsdag fra klokken 14-16.
(Kilde: Børnekontoret under Folketingets Ombudsmand)
/ritzau/