Det er noget bøvl med de navne. I starten af pandemien led det gigantiske ølmærke Corona under navnet, da folk ligesom ikke rigtig havde lyst til at bestille og drikke Corona, og salget styrtdykkede på verdensplan.
Og nu jamrer cheferne for USA's mest profitable flyselskab over, at den nyeste variant af Covid-19 hedder Delta. Den blev ellers kendt som den indiske variant, men verdenssundhedsorganisationen WHO omdøbte den til Delta (efter det fjerde græske bogstav i alfabetet) for ikke at udskamme Indien – og sådan vil det være fremover, når der kommer nye varianter til. Således er navnene Eta, Iota, Kappa og Lambda allerede klar.
Men det hjælper ikke meget lige nu på tingene for Delta Air Lines, som ikke synes, det er særlig god pr at hedde det samme, som den indtil videre farligste variant af Covid-19.
Topdirektøren for flyselskabet Ed Bastian udtalte til Wall Street Journal, at alle ansatte opfordres til ikke at nævne "Delta-varianten", men kun kalde den B.1.617.2. - Det er også mere mundret, jokede han til avisen, men han fortæller dog, at de endnu ikke har kunnet se en afmatning i passagertallene efter Covid-19-varianten nu hedder Delta (som er godt på vej til at blive den mest udbredte variant overalt).
Flyselskabet holder stadig førstepladsen målt på passagerer og fik et overskud på $652 mio. i andet kvartal. Det skal dog lige siges, at de også modtog en gigantisk hjælpepakke på svimlende $1.5 mia. af staten sidste år.
2020 var i det hele taget et horribelt år for alle flyselskaber med et skønnet tab på $35 mia.
De gode nyheder er dog, at passagertallene globalt er stærkt på vej tilbage til før pandemien, og Delta Air Lines kan trøste sig med, at bryggeriet bag Corona-øllene, Constellation Brands, melder, at salget af netop Corona-øl er større end nogensinde før.
På nogle markeder er salget af Corona-øl steget med 40% sidste år, så det uheldsvangre navn har nærmest gavnet mærket, kan man konkludere. Foto: Unsplash