Assistentens Kirkegaard på Nørrebro huser mange berømtheder. Således er det sidste hvilested for blandt andre eventyrdigteren H.C. Andersen, filosof Søren Kierkegaard, maler C.W. Eckersberg, digter Peter Faber, forfatter Hans Scherfig, forskerne Niels og Harald Bohr, dramatiker Kjell Abel, maler Henry Heerup, digter Michael Strunge, sangerinde Etta Cameron og mange flere.
Og nu kan du også – om mange år forhåbentligt – få en plads der. Fra i dag den 14. april får du mulighed for i fællesskab med venner, familie og kollegaer at løse gåder blandt gravsteder midt inde i byen. Det sker, når firmaet Mystery Makers lancerer deres nye Mystery Hunt-oplevelse på Assistens Kirkegård, som blandt andet præsenteres med muligheden for at vinde et gravsted lige her.
Skattejagten på kirkegården kan opleves fra i dag den 14. april af. Foto: PR
Mystery Makers lancerer en form for skattejagt for voksne, hvor man gennem ledetråde skal løse gåder. Oplevelsen bliver lanceret med skuespillere, fortune cookies, sjove udfordringer og chancen for at vinde et gravsted side om side med nogle af landets største personligheder.
- Vi har i Mystery Makers en mission om at gøre kulturen sjov og tilgængelig gennem en kombination af leg og alvor på måder, der styrker begge dele. Det er præcis tilfældet med vores Mystery Hunt spil på Assistens, der er en gådejagt i stil med vores populære escape rooms, hvor man får en unik og spændende oplevelse – og så endda på et så specielt og mytisk sted som Assistens Kirkegård, hvor de jordiske rester af Danmarks kulturelle kapital ligger begravet, siger Mads Lind, stifter og adm. direktør hos Mystery Makers.
Mads Lind er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademis skole for design og stiftede Mystery Makers i 2010. I dag leverer de Mystery Hunt oplevelser på fire lokationer i Danmark og escape rooms på tre lokationer. Lanceringen af Assistens Kirkegård er blot første skridt i en større samlet satsning af fire nye gådejagter i København over de næste fire måneder, efter at Mystery Makers ellers har fokuseret på at lancere i Østrig de seneste år.
Mange berømte danskere ligger på den legendariske kirkegård i København. Foto: PR
Sådan vinder du et gravsted
I forbindelse med lanceringen den 14. april vil der ved indgangen til Assistens Kirkegård være en kiste placeret med en QR-kode på, der gør det muligt at deltage i en konkurrence om at vinde et gravsted. Derudover vil skuespillere gå rundt i parken og dele fortune cookies ud. Alt sammen noget, som Mads Lind håber vil skabe en helt speciel stemning og bidrage til at vække en nysgerrighed i københavnerne.
- Den 14. april vil man opleve skuespillere, der repræsenterer kampen mellem lys og mørke, få fortune cookies med profetiske budskaber og mulighed for at nyde den smukke kirkegårdspark på en ny og tankevækkende måde. Og så samtidig vinde et gravsted, siger Mads Lind og fortsætter:
- Mystery Makers har siden 2010 – ikke mindst med det første danske escape room samt opfindelsen af Mystery Hunt oplevelsen – skubbet til grænserne for kulturoplevelser, der bringer folk sammen på en måde, der faktisk både er underholdende og lærerig. Noget, som står i kontrast til andre typer underholdning og kulturtilbud i dag. Vi tager lidt af folks hverdag og gør det til et mysterie – og det er noget, folk virkelig bliver grebet af.
Mystery Hunt oplevelsen på Assistens Kirkegård kan allerede nu købes på Mystery Makers hjemmeside og er muligt at afhente tæt på kirkegården hos Sleep in Heaven fra den 14. april. Mystery Makers vil i løbet af de næste fire måneder lancere nye oplevelser i Kødbyen, Ørstedsparken og på Christiania.
Mads Lind har siden 2010 været krumtappen i Mystery Makers. Foto: PR.
Om Mystery Makers
* For mere end 35 år siden gennemførte Mads Lind sin første skattejagt i Kongens Have i København designet af hans far i forbindelse med hans fødselsdag.
* Mads Lind stiftede i 2010 Mystery Makers
* Siden da har Mystery Makers udviklet sig til at have mere end 45 medarbejdere og vundet priser som for eksempel Byens Bedste Kulturoplevelse, og samarbejder med Nationalmuseet i Danmark og Østrig.
* Mystery Makers har omkring 60.000 deltagere om året, og har indtil videre solgt mysterier for over 80 millioner kroner i alt.