Utilfredsheden har ulmet længe, men nu er flyselskabet Ryanairs kabinepersonale klar til at strejke for at opnå bedre løn- og arbejdsforhold.
Ryanair-medarbejderne har varslet strejke onsdag og torsdag i Belgien, Portugal og Spanien.
LÆS OGSÅ: Strejkeramt Ryanair aflyser 600 fly: Disse danske afgange er ramt
Og fronterne er trukket skarpt op i konflikten. Allerede tirsdag begyndte den så småt, da 100 irske piloter strejkende i Irland og dermed forhindrede 34 flyafgange, men med den storstilede strejke i tre europæiske lande, er de ansatte klar til at sætte trumf på.
I et brev til de strejkende irske piloter beskrev Ryanairs personalechef, Eddie Wilson, strejken som "meningsløs." Passagerer på aflyste fly får at vide, at aflysningen sker på grund af en "unødvendig" strejke.
Derudover skriver Ryanair i sit nyligt offentliggjorte regnskab, at hvis de "unødvendige" strejker fortsætter, vil selskabet være tvunget til at nedjustere og fyre folk.
Løn man kan leve af, og kontrakter på et sprog man forstår
Den 4. juli var der møde i Cabin Crew United, der er en transnational paraplyorganisation for fagforeninger, som repræsenterer kabinepersonale. Mødet resulterede i 34 konkrete krav, der blandt andet gik på, at personale skulle have en rimelig løn, og at kontrakter skulle være på det sprog, som de ansatte ønskede. Derudover krav om løn under sygdom og om forudsigelige arbejdstider.
Her er de 34 krav fra Ryanairs kabinepersonale, der er årsagen til strejken:
Krav om økonomi:
- En rimelig løn der afspejler de ansattes arbejde
- Løn efter erfaring og kvalifikationer
- Kompensation for sidste øjebliks ændringer i vagtplan
- Slut med betaling for ting, der er nødvendige for at udføre arbejdet såsom vand, mad og uniformer
- Løn- og arbejdsvilkår, der er i overensstemmelse med forholdene i landet, som man arbejder fra
- Betalt orlov
- Fælles og retfærdig pensionsordning
Krav om sikkerhed:
- Kurser i hviletidsregler
- Stabile vagtplaner
- Forudsigelige arbejdstider
- Overholdelse af EASA's (Det Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur) hviletidsregler
Krav om et trygt og støttende arbejdsmiljø:
- Et mere retfærdigt system i forbindelse med forflytninger og forfremmelser, der ikke er baseret på salgstal
- Tidligere varsling om ændringer i arbejdsforhold, som eksempelvis lukningen af en base
- Lettere adgang til "Crew Control"
- Større fokus på anciennitet og sikkerhed
- Man skal ikke tvinges til at have en irsk bankkonto
Krav om vikaransættelser:
- Lighed for ansatte på tværs af baser
- Der skal være en afgrænset periode for vikaransatte
- På længere sigt skal den udbredte brug af vikaransatte stoppes
Krav om fastansatte:
- Ansættelseskontrakten skal overholde den nationale lovgivning i det land, hvor basen er placeret
- Ansættelseskontrakten skal være på det sprog, som den ansatte ønsker og forstår
Krav om sygdom:
- Løn under sygdom
- Ingen modregning under sygdom
- Mere tilgængelige muligheder for sygemelding i stedet for udelukkende via "Crew Control"
- Diskretion omkring den ansattes sygdom
Krav om salg:
- Ryanair skal stoppe med at presse ansatte til at sælge produkter
- Der skal ikke længere være individuel kommision til de ansatte, da det fremmer konkurrence mellem kolleger
- Kommision skal deles mellem de fire stewardesser i et fly
- Salgstal må hverken være årsag til forfremmelse eller irettesættelser/advarsler
Krav fra de ansatte på landjorden:
- En rimelig løn der afspejler de ansattes arbejde
- Bedre arbejdsforhold der bedre kan sammenlignes med det i andre firmaer
- Færre arbejdstimer på årsbasis
- Udvikling og implementering af sund- og sikkerhedspolitik i samarbejde med faglige organisationer
- Stop vikar- og tidsbegrænsede ansættelser og skift til permanente kontrakter.
KILDE: Cabin Crew United
UDVID
Ryanair har tidligere kaldt kravene for "meningsløse", men har ikke ville forholde sig konkret til dem overfor Avisen.dk. I stedet har det irske selskab sendt et dokument, der beskriver nogle anderledes favorable lønvilkår end dem, som Ryanairs personale beskriver.
Ryanairs beskrivelse af arbejdsvilkårerne.
Blandt andet står der, at man som kabineansat kan tjene op til 40.000 euro om året, hvilket svarer til omkring 300.000 kroner. Det er knap fem gange mere end minimumslønnen i Portugal, hvor personalet i øjeblikket strejker.
Dansk forbund: Det er en stærk overdrivelse
Hos Flyvebranchens Personale Union (FPU), der sidder med hos Cabin Crew United, giver man ikke meget for Ryanairs beskrivelse af arbejdsforholdene, selvom flyselskabets dokument har overskriften "The Facts".
- Man skal ligge mærke til, at Ryanair siger "op til 40.000" euro om året. Det er langt mere, end hvad vi normalt hører og på ingen måde repræsentativt for, hvad de tjener, siger næstformand Anders Mark Jensen.
En kontrakt med Ryanair-kabinepersonale, der er ansat gennem vikarbureauet Crewlink, fra 2017, Avisen.dk har set, viser, at en ansat får blot 368 euro udbetalt efter en måneds arbejde.
Derudover påpeger FPU, at der muligvis bliver udbetalt løn under sygdom til visse Ryanair-ansatte, men at det eksempelvis ikke gælder den store gruppe af vikaransatte, som ifølge forbundet dækker over to tredjedele af Ryanairs ansatte.
Af samme Ryanair-kontrakt fremgår det, at der ikke er løn under sygdom: 'There are no Company provisions for sick pay.'
Læs mere: Afsløring: Så lidt tilbyder Ryanair stewardesser i København
Ryanair må ifølge Anders Mark Jensen forberede sig på, at de 600 aktuelt aflyste flyafgange blot er starten.
- Det her er kun begyndelsen, for de ansatte og Ryanair står så langt fra hinanden. Det her er ikke en konflikt, som man ofte kender det fra Danmark, hvor man lægger arm om et par hundrede eller tusinde kroner mere om måneden. Her er tale om helt basale ting som hvilket land man er ansat i, løn under sygdom og lignende. Så hvis Ryanair ikke rykker sig, bliver konflikterne kun større, siger FPUs næstformand.