Se hvad topbossernes hjerter banker for
Se fem lederes førsteprioritet blandt de store sociale udfordringer.
Christine Evers
Lederne fra Grundfos, Coop, DSB, Codan og Rynkeby har givet deres bud på, hvad de ville støtte først, hvis de fik en pose penge til et socialt ansvarligt projekt. Valget stod mellem de tre hovedområder inden for social ansvarlighed: danske arbejdsløse, projekter i udviklingslandene eller klimaet.
”Først når vi har et samfund i Danmark, der er rigt nok og en virksomhed, der er rig nok og har overskud, først der kan vi begynde at arbejde med at hjælpe sultne børn i Afrika eller andre steder og hjælpe dem med at få et bæredygtigt liv,” forklarer Informationschef i Coop, Jens Juul Nielsen, om sit valg af førsteprioritet nemlig de arbejdsløse danskere. Foto: Christine Evers
”I Grundfos laver vi vandprojekter for at skaffe vand til fattige landsbyer i Østafrika, vi gør af gode grunde ufattelig mange ting for at reducere CO2 udledningen og så har vi den målsætning, at mindst tre procent af vores medarbejdere skal være ansat på særlige vilkår f.eks. har vi ansat tidligere kriminelle eller handicappede. Det er vores prioritering, at vi gerne vil gøre alle tre ting, og det lever vi op til. Det kan vi, fordi vi er en stor virksomhed,” forklarer bestyrelsesformand hos Grundfos Lars Kolind.
Foto: Christine Evers
”Der hvor vi kan bidrage mest er på klimaområdet, fordi det er det, som rammer vores type af forretning og det er det, som vi ved noget om, så der kan vi bedst bidrage den anden vej. Du kan godt favne over alle tre, men du kan især bidrage der, hvor du også selv har en ekspertise. Det gør det også mere troværdigt, synes jeg,” begrunder Jeanette Fangel Løgstrup, kommunikations- og CSR-direktør hos Codan.
Foto: Christine Evers
”Lige nu er arbejdsløsheden i Danmark ekstrem konkret, fordi der er krise, som gør, at der er nogen der har det svært. Så det ville nok være den udfordring jeg ville prioritere højest. I forlængelse af det betyder medarbejdernes sundhed rigtig meget for os, og det er ikke bare noget vi siger. Vi har f.eks. alle sammen (ansatte, red.) lige været til Body Age måling, som er et forløb, der tager en halv time per medarbejder, hvor du får målt din fysiske alder selvfølgelig, men også din Body Age,” forklarer Jørn Falk, Senior brand marketing manager hos Rynkeby. Foto: Christine Evers
”Det er ikke svært for mig. Klima er helt klart DSB’s allerstærkeste CSR-kort, fordi det produkt vi har, kan være med til at skabe nogle bedre vilkår for kloden. Hvis vi fik en pose penge, så ville jeg klart bruge dem på forskningsarbejde og undersøge, hvordan man kunne få tog til at køre på mere vedvarende energi, og det tror jeg også ville kunne skabe mange flere arbejdspladser. Og så er det jo også sådan, at de klimaproblemer vi har i dag går allerværst udover de små børn i Afrika,” begrunder Malene Kingo Kristensen, CSR-direktør hos DSB, sin førsteprioritet som hun valgte uden tøven. Foto: Christine Evers