- Dansk Jernbaneforbund saver i den gren, som forbundet sidder på ved at være med til at gøre jernbanedriften så dyr, at der bliver færre passagerer på jernbanen.
Sådan lød det fra transportminister Ole Birk Olesen (LA) i et interview med mediet Altinget.
Den udmelding fik Enhedslisten og SF til at spærre øjnene op. Og på den baggrund havde de onsdag indkaldt Ole Birk Olesen til en hasteforespørgselsdebat i Folketingssalen.
De to partier mener, at ministerens udtalelser ligefrem var en unødig optrapning af konflikten mellem Dansk Jernbaneforbund og DSB.
Og har ministeren tænkt sig at tage part i debatten, så vil oppositionen gøre det samme, lød det inden debatten fra SF's transportordfører Karsten Hønge.
Her var han nede for at hilse på de demonstranter, der havde taget opstilling foran Christiansborg. Medlemmer af en lang række fagforbund var mødt op, og der blev holdt taler og svunget med de røde faner til støtte for de ansatte i DSB.
- Jeg har sagtens kunne holde en armslængde til konflikten, og jeg sagde ikke et pip, indtil ministeren blandede sig. hvis han stiller sig på arbejdsgivernes side, så stiller jeg mig på medarbejdernes. Der skal være balance i tingene, sagde Karsten Hønge.
SF's Karsten Hønge var iklædt en gul vest ude foran Christiansborg. Foto: Nicolai Jaquet/Avisen.dk
Men udtalelserne var skarpvinklede, lød forklaringen fra Ole Birk Olesen, der fra talerstolen understregede, at han ikke havde til hensigt at blande sig i konflikten. Han ærgrede sig også over, at han ikke havde gjort det mere klart i det oprindelige interview.
- Det er det ærgerlige, der kan opstå, når man udtaler sig, og ting bliver spidsvinklet af pressen. For jeg blander mig ikke i konflikten. Men Altinget spørger som led i et bredt interview om min tid som minister, hvad jeg synes om, den nuværende konflikt, og det at DSB meldte sig ind i Dansk Industri. Der siger jeg, at det bakker jeg og regeringen op om, fordi vi ønsker, at der kan laves nogle billigere og mere effektive overenskomster, der kan gøre det muligt for DSB at levere jernbanedrift på en god og effektiv måde:
- Man oplever ofte som politiker og minister, at man ikke alene citeres for hvad man siger, men man bliver også udlagt. Og man skal gerne udtale sig på en måde, hvor man udlægges rigtigt, og det skulle jeg have gjort her, sagde Ole Birk Olesen.
Minister støtter 'den danske model'
Ministeren skulle også forholde sig til spørgsmålet, om han var klar på at tage et møde med DSB's ledelse for at sikre, at der blev fundet en løsning i tide, sådan at juletrafikken ikke blev påvirket.
- Jeg er orienteret om, at parterne ikke er i mål, men også at der stadig forhandles. Det, mener jeg, er positivt og i overensstemmelse med den danske model:
- Konflikten ligger mellem Dansk Jernbaneforbund og DSB. Det ville være at blande sig, hvis jeg tog initiativ til at stoppe konflikten, sådan at togene kører i julen, som Enhedslisten og SF ellers vil have mig til. Gjorde jeg det, ville det være et opgør med den danske model, gjorde Ole Birk Olesen klart.
Også Dansk Folkeparti og Venstres transportordførere gjorde det klart, at partierne ikke ønsker at blande sig i konflikten. Og selvom man fra Socialdemokratiet pointerede, at man støtter op om ordentlige forhold for de ansatte, mener ordføreren Rasmus Prehn ligeledes, at parterne selv skal løse konflikten.
Det samme mener SF, men Karsten Hønge er ikke bleg for at give sin opbakning til lønmodtagerne.
- Vi skal ikke som politikere gå ned i detaljerne. Det klarer forbundet med DSB. Men vi kan sende et signal om, at der skal findes en løsning, som medarbejderne er tilfredse med. Det skal være en arbejdsplads, hvor familiemennesker kan være og man kan få hverdagen til at fungere og ikke blive behandlet som kaniner, der bliver trukket op og ned af nogle hatte, siger Karsten Hønge til Avisen.dk.
Ret til familieliv, stod der på et banner. Foto: Nicolai Jaquet/Avisen.dk