Dieseltyve gør livet surt for vognmænd.
Det fortæller DR Nordjylland.
Den nordjyske vognmand Kristian Rytter er godt træt af dieseltyverier fra sine lastbiler og depoter.
Sidste år fik han stjålet for omkring 100.000 kroner diesel.
I år har han haft besøg af tyve 16-17 gange på fire adresser i Svenstrup og omegn, blandt andet fra hovedkontoret i industrikvarteret i Svenstrup og i en grusgrav nogle kilometer derfra.
Ifølge nye tal fra Rigspolitiet er antallet af anmeldelser af tyverier af benzin og olie tredoblet på seks år, men der bliver kun rejst sigtelse i 25 % af sagerne.
Gerningsmændene har fjernet både store og mindre mængder diesel, men Kristian Rytter har ikke gjort det præcise tab op.
Dog står det fast, at hans selvrisiko skal dække beløbet, når det "kun" drejer sig om nogle hundrede liter ad gangen.
I hovedkvarteret har tyvene skåret hegnet op og fjernet diesel fra lastbilerne ved hjælp af slanger og dunke og formentlig fragtet den væk via biler parkeret uden for hegnet.
Ifølge Kristian Rytter oplever mange af hans kolleger i branchen det samme problem, men vil ikke stå frem, da de frygter, at opmærksomhed kan forværre problemet.
Kristian Rytter opfordrer politiet til at gøre noget mere ved efterforskningen af tyverierne:
- Vi oplever ikke, at ordensmagten gør en hulens masse for at gå dybere ind i sagerne. Vi kan kun håbe på, at der sker lidt på den front, siger han til DR Nordjylland.
Ud over ærgrelserne og det økonomiske tab står Kristian Rytter nu med en forureningssag, idet tyve nervøse for afsløring lukkede diesel ud i grusgraven, hvilket forurenede op mod 1000 tons sand, som det vil koste omkring en halv million at rense og deponere. Slagsmålet om, hvem der skal betale, er ikke slut, men forsikringsselskabet har allerede meldt fra.
Kristian Rytters brancheforening DTL, Dansk Transport og Logistik, har fokus på dieseltyverier og har problemet på dagsordenen ved et møde med Rigspolitiet i næste uge.