De danske jobcentre er pressede. 62 procent af de jobcentre, som Arbejdstilsynet har besøgt siden oktober sidste år, har problemer med dårligt arbejdsmiljø.
På nogle jobcentre bryder de ansatte på skift sammen i gråd på deres kontorer. Andre fortæller, at de ofte begår fejl på grund af arbejdsmængden og stressen.
Kun 38 procent af de jobcentre, som Arbejdstilsynet har besøgt det sidste år, har fået tilkendt en grøn smiley. I 62 procent af besøgene vurderede de, at arbejdsmiljøet satte de ansatte i fare.
Det viser en opgørelse, som Avisen.dk har foretaget. Derfor har Avisen.dk søgt aktindsigt samtlige rapporter fra 2015.
Læs mere om de forhold, de ansatte arbejder under her.
Sammenlign selv jobcentrene med andre arbejdspladser
Konstante lovændringer bærer en del af skylden
En af forklaringerne på de psykisk dårlige arbejdsforhold er de mange reformer og lovændringer, som Christiansborg har kastet mod jobcentrene. Det fortæller formand for beskæftigelsesområdet i HK Kommunal, Ilse Asmussen.
- Når der er konstante ændringer i lovgivningen og omstruktureringer, bliver de ansatte pressede, siger Ilse Asmussen.
For når politikerne bliver ved med at ændre lovgivningen uden at tage hensyn til dem, der sidder ude i fronten, går det i sidste ende ud de ledige.
- Vi forandrer og forandrer og forandrer uden at forankre. Det påvirker altså vores faglighed og oplevelsen af arbejdsglæden. Og hvis ikke arbejdsglæden er der, og du bliver presset for hårdt på kerneopgaven, så går det ud over den service, du kan præstere, siger Ilse Asmussen.
Kigger man i Arbejdstilsynets rapporter, tyder det på, at Ilse Asmussen har fat i at de mange reformer spiller en rolle. Lovændringer bliver nemlig nævnt i 75 procent af rapporterne. De bliver sat i direkte forbindelse med støre arbejdsmængder og tidspres.

Sådan henviser rapporterne til lovændringer, når de forklarer de dårlige forhold.
I Kommunernes Landsforening (KL) anerkender man, at kommunerne har en del af ansvaret for arbejdsforholdende på jobcentrene. Men forhandlingschef, Marianne Brinch-Fischer, påpeger ligesom HK, at de overordnede rammer kommer fra Christiansborg.
- Kravene til jobcentrene kommer fra mange sider. Det gælder både en masse tunge administrative procedurekrav og de mange meget omfattende reformer, som de senere år er trådt i kraft med meget korte implementeringsperioder. Det giver ikke altid kommunerne mulighed at foretage de nødvendige ressourcemæssige tilpasninger, siger Marianne Brinch-Fischer.
S: Vi har en kæmpe opgave at løfte
Beskæftigelsesordfører fra Socialdemokraterne, Leif Lahn Jensen, er ked af at høre om de dårlige forhold. Han forstår godt, at de ansatte på jobcentrene kan føle sig presset af de mange reformer.
- Der er noget om, at vi har et meget tungt og bureaukratisk system. Det vil jeg gerne anerkende, siger Leif Lahn Jensen.
For ham er det vigtigt, at fremtidige reformer sigter mod at gøre lovgivningen mere simpel.
- Det her bekræfter jo, at vi stadig har en kæmpe opgave at løfte, siger Leif Lahn Jensen.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Beskæftigelsesminister, Jørn Neergaard Larsen, da han holder efterårsferie.
- I vores opgørelse af arbejdsmiljøet på de danske jobcentre brugte vi Arbejdstilsynets smiley-ordning.
- Vi har gennemgået de smiley, som Arbejdstilsynet har givet siden oktober sidste år og frem til nu.
- I alt var det muligt at finde vurderinger af 26 jobcentre.
- Bag tallene kan gemme sig flere dårlige forhold, da en rød eller gul smiley kan erstattes med en grøn efter et halvt år.
- Efter opgørelsen søgte vi aktindsigt i de rapporter fra 2015.