Det står sort på hvidt.
På den populære gadefestival Distortions hjemmeside figurerer den omstridte kørselstjeneste Uber som hovedpartner på lige fod med København Kommune.
Og det har nu fået flere kritiske røster fra fagbevægelsen og lokalpolitikere på Københavs Rådhus til at fare i flint.

Foto: Screendump fra Distortions hjemmeside
Sundheds- og Omsorgsborgmester i København, Ninna Thomsen (SF), skriver på det sociale medie Twitter, at det er ”klart, at Københavns Kommune ikke skal støtte Distortion - Uber undergraver taxabranchen,” lyder kritikken fra borgmesteren.
Uber beskyldes for social dumping og blev i 2014 politianmeldt af Trafikstyrelsen. Samtidig er mindst 25 personer, som har kørt for Uber, blevet sigtet af politiet for brud på taxaloven og taxabekendtgørelsen.
Derfor er det helt uhørt, at Københavns Kommune hvert år støtter Distortion med 1,4 millioner kroner. Det siger Jakob Andersen, der er formand for chaufførernes fagforening under 3F i København til Jyllands-Posten.
Forstår ikke politikerne
Han forstår ikke, at det kan lade sig gøre, når flertallet på Rådhuset i København er imod social dumping og eksempelvis har boykottet Ryanair.
- Vi kan ikke have et kriminelt selskab side om side med Københavns Kommune, siger han.
Medlem af Borgerrepræsentationen for Socialdemokraterne Niels E. Bjerrum vil tage sagen op, ligesom SF’s Trine Schaltz, der mener, at ”vi blåstempler Uber ved at stå side om side med dem”.
Ubers danske direktør, Martin Thomsen, forklarer til Jyllands-Posten, at han ikke forstår kritikken.
- Vi gør meget ud af at fejre alle de byer, som vi rundt om i verden er en del af, siger han.
Distortion: Uber er et friskt pust
Distortions direktør og grundlægger, Thomas Fleurquin, har sendt følgende udtalelse til Avisen.dk:
"Vi vil ikke ind i en dialog med kommunen gennem medierne. Helt principielt er vi positive over for det friske pust, som deleøkonomi kan bringe til samfundet - og vi er sikre på, at et innovativt land som Danmark kommer til at finde fornuftige måder at regulere Airbnb, Uber m.fl på i den nære fremtid."
Uber faciliterer, at kunder gennem en app til smartphones kan samles op af en privat bilejer, der kører dem til en aftalt destination.
Det betragter Uber som lovlig samkørsel, mens taxabranchen opfatter det som ulovlig piratkørsel.