- Føj hvor en behandling I giver jeres ansatte. Endnu en grund til jeg ikke støtter Coop mere, det stensikkert, skriver Magnus K. Eggers på Coop Danmarks Facebook-side.
Super Brugsen i Vestergade i Odense er ude i et sandt bombardement af de helt store gloser fra danskere, der ikke forstår, hvorfor den 17-årige ungarbejder Buster Hoff skulle fyres.
Årsagen til fyringen var, at han angiveligt havde glemt at betale fem kroner for en kop personalekaffe, mens han var på arbejde.
Men selv om det muligvis var en forglemmelse fra Buster Hoffs side, så benådede butikchef Jesper Hansen ikke sin 17-årige kollega. I stedet gav han ham en fyreseddel på stedet.
Coop Danmark, som Super Brugsen hører under, har nemlig nultolerance over for de ansatte, hvis de overtræder virksomhedens retningslinjer. Og den holder de fast i, selv om de er ude i et stormvejr med utilfredse kunder.
- Nultolerance er den enkleste måde at have nogle fuldstændig klare og entydige retningslinjer. Så selv om det er en sag, som kan sætte følelserne i kog, så er det ikke noget, der får os til at ændre kurs, siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, til Fyens.dk.
Men nultolerancen er langt fra en formildende omstændighed for mange. De har svært ved at forstå logikken i, at butikkens ledelse tog en så drastisk beslutning som at fyre Buster Hoff.
- Min respekt for arbejdsgivere, der ikke behandler deres medarbejdere ordentligt kan ligge på et meget lille sted. Jeg har ikke tænkt mig at støtte denne butik, og jeg vil opfordre alle odenseanere til at boykotte lortet, skriver Asger Buus på Facebook-siden Super Brugsen City.
En anden facebookbruger skriver kort og godt "tak for kaffe" på Coop Danmarks side på det sociale medie.