Hvis din pung bugner af plastickort fra virksomheder som SAS, Coop og stormagasinet Illum er du ikke alene.
En ny rundspørge gennemført af Forbrugerrådets Forbrugerpanel viser, at otte ud af ti danskere ejer et eller flere kort, der belønner deres kundeloyalitet.
Det skriver Jyllands-Posten.
Undersøgelsen blandt 944 adspurgte afslører, at der er en overvægt af forbrugere under 30 år, som lader sig lokke af firmaernes løfter om eksklusive fordele og særarrangementer.
Det er hovedsagelig muligheden for at få økonomisk rabat ved indkøb, der er motivationen, når folk bliver indehaver af et loyalitetskort.
Men når det kommer til stykket, er gevinsten i kroner og øre begrænset.
Lektor i forbrugsstudier ved Syddansk Universitet, Jan Møller Jensen, påpeger ifølge Tænk, at loyalitetsprogrammerne er med til at sløre prissætningen af varer.
De reelle fordele ved hvert enkelt kort er ofte svære at gennemskue.