Normalt betyder det penge i kassen, når firmatelefonen kimer i ét væk. Men for Gynther Petersen, der ejer en tømrervirksomhed i Horsens, har en decideret telefonstorm affødt alt andet end en god forretning.
Hans firmatelefonnummer er nemlig blevet brugt til det såkaldte "spoofing", hvor udenlandske hackere overtager et tilfældig dansk telefonnummer. På den måde har de nemmere ved at ringe til andre danskere og forsøge at svindle dem.
Siden torsdag i sidste uge har han modtaget hundredvis af opkald fra vrede folk, som oplever, at der bliver ringet til deres telefon fra hans firmanummer, fortæller Gynther Petersen.
- Jeg tager en dialog med fem-syv stykker af dem. Så er der en af dem, der svarer mig og kan oplyse, at det er nogle engelsktalende mænd med indisk accent, som udgiver sig for at være fra Microsoft, der ringer fra mit nummer, siger han til DR P4 Østjylland.
Derfor ringede han flere gange og klagede sin nød til sit telefonselskab, Telenor. Men her var der ikke meget hjælp at hente. Her vidste medarbejderne nemlig ikke, hvad der var tale om, eller hvad de skulle stille op, og det beklager chefen for kundeservice i Telenor, Christian Drejer.
- Vi skulle selvfølgelig have kunnet informere Gynther om, hvad spoofing er, og at det for os desværre er svært at gøre noget ved, da det typisk er udenlandske kriminelle, der står bag, og vi har faktisk ikke mulighed for at stoppe det, siger han.
Det har nemlig ikke noget med teleselskabet at gøre, men i stedet det konkrete telefonnummer, forklarer kundeservice-chefen.
- Det er et misbrug, der foregår uden for vores netværk, og så ringes der ind i vores netværk, og det rammer fuldstændig tilfældigt, siger han til DR P4 Østjylland.
For Gynther Petersen betød hackernes overtag af hans nummer op imod 100 opkald i timen fra vrede folk. Derfor valgte han til sidst at kappe livlinen til sit firma.
- Det har stresset så meget, at jeg har slukket min telefon og er skiftet til et midlertidigt nummer, og så rejser jeg til Italien med min kone og tre børn. Så håber jeg, det er gået over, når vi kommer tilbage, siger han.
Selvom Telenor ikke kan stille noget op, mener kunderservice-chefen stadig, at hans medarbejdere skal klædes bedre på, så de kan møde andre som Gynther Petersen med information og forståelse i fremtiden.
- Det er klart, at denne her konkrete sag får os til lige at stoppe op og kigge vores procedurer igennem, og jeg kan bestemt ikke afvise, at der er nogle ting, vi skal have kigget på for at kunne gøre det bedre, siger han.
For Gynther Petersen har det været meget ubehageligt ufrivilligt at blive involveret i lyssky aktiviteter, som han slet ikke kender til.
- Det er helt vildt belastende. Jeg prøver at drive et seriøst firma, og gør alt hvad jeg kan for at undgå konflikter, og så lige pludselig være en del af det her, siger han til DR P4 Østjylland.