Sprøde, saftige og søde vindruer er et hit i vores indkøbskurv - men de skal være uden sten.
De stenfri druer stormer frem i landets butikker, viser tal fra Coop og Dansk Supermarked, som Nyhedsbureauet Newspaq har fået indsigt i.
Hos Coop udgør stenfri druer 90 procent af salget, hvor det for fem år siden blot var 40 procent.
Også i Dansk Supermarkeds Netto-kæde er tendensen soleklar. Her er 90 procent af de druer, som forbrugerne river ned fra hylderne, stenfri. For blot tre-fire år siden var alle solgte druer i Netto derimod fulde af de bitre kerner.
Årsagen er forbrugernes stigende ønske om 'convenient fruit' (bekvem frugt, red.), mener Sten Hansen, produktchef i Frugt og Grønt hos Dansk Supermarked.
"Forbrugerne har travlt, så det skal være nemt at gå til. Samtidig er stenfri vindruer børnevenlige, fordi de er mindre end druer med sten i. Når man laver lektier, så kan man ligeså nemt have en skål druer stående som en skål Haribo Mix," siger han til Newspaq.
De mange stenfri druer i frugtskålene rundt om i landet har en klar fordel for vores sundhed, siger ernæringsekspert, Per Brændgaard Mikkelsen.
"Druer er sunde, og når man køber stenfri druer, bliver de lettere at spise. Det kan gøre, at de mange danskere, som har godt af at spise mere frugt, vil få lettere ved at gøre det," siger han til Newspaq.
I forhold til kalorier og næringsindhold er der ingen betydelig forskel på, om man vælger vinduer med eller uden sten, siger Per Brændgaard Mikkelsen.
Derimod er begge typer druer gode for os, understreger han:
"Vinduer er fulde af blandt andet fibre og stoffer, som man mener kan være med til at forebygge hjerte-kar-sygdomme og kræft".
Udviklingen af de mange stenfri druer ærgrer imidlertid stifteren af Aarstiderne, der hver uge bringer frugt og grønt ud til 40.000 danske hjem.
"Vi kan nemt få et fortæringssamfund, hvor vi bare hælder det hele gennem maskinen, fordi alt kun smager sødt og salt. Men vi skal pirre vores sanser, og det gør vi, når vi bider i noget bitter, som for eksempel en vindruekerne. Derfor hylder vi de stenfri druer," siger Søren Ejlersen.
Fremtiden vil imidlertid byde på flere kerneløse frugter, forudser Sten Hansen fra Dansk Supermarked.
"Foruden de stenfri druer kan forbrugerne allerede købe stenfattige vandmeloner om sommeren. Og i andre lande kan man også få stenfri citroner," siger han, der tror, at vindruemarkedet vil være 100 procent kernefrit om 10 år.