En eksplosion i antallet af tyverier af lastbiler har fået landets vognmænd til at installere gps-systemer, der kan spore lastbilerne via satellit.
Men de systemer, der burde hjælpe politiet med at afsløre tyvene, udnyttes også af tyvene til at undgå politiet.
Tricket består i, at tyvene stjæler lastbiltyve en lastbil eller en lastvognstrailer på en rasteplads eller hos et vognmandsfirma.
Det sker stadig oftere – 175 gange i 2010 mod 43 i 2006.
”Så kører de den ud på en øde skovvej eller fjernt beliggende parkeringsplads fordi, de for en sikkerheds skyld vil lade den stå til afkøling et par dage,” siger konsulent Tommy H. Hansen forsikringsselskabernes forening, Forsikring & Pension, der nøje overvåger lastbiltyves fiduser.
Han forklarer, at tyvene lader de ’varme’ lastbiler ’køle af’ for at undersøge, om lastbilerne indeholder den ellers skjulte tyverisikring i form af såkaldt gps-sporing, der gør det muligt for vognmænd og politi at lokalisere køretøjet og pågribe tyvene.
”Så kommer de tilbage efter et par dage for at undersøge, om køretøjet eller lastbiltraileren i mellemtiden er blevet hentet af vognmanden og politiet, der har sporet den til at opholde sig et givet sted,” forklarer Tommy H. Hansen.
Forsikringsselskaberne giver rabat til vognmænd, installerer GPS-sporing i lastbiler og trailerne, for systemerne øger chancen for, at stjålet gods for store beløb bliver fundet.
Som modtræk til tyvebandernes udspekulerede metoder har nogle iværksættervirksomheder set en idé i at gøre livet surt for de kriminelle.
Et af dem er Iprotect A/S i Videbæk, der er ved at få succes med højteknologisk elektronisk kodelås, Transguard, der boltrer sig fast til de parkerede lastbiltraileres bremser, hvor det praktisk talt er umuligt for folk med skumle hensigter at komme til.
”De fleste tyverier sker nemlig ved, at en forbryder i trækker bakker hen og stjæler en parkeret trailer som var det hans egen,” forklarer firmaets direktør Frede Graversen, der har fået systemet godkendt i EU og patenteret.
Låse-systemet, der kan fjernstyres ved hjælp af mobiltelefoner, er et supplement til de gps-sporing-systemer, der på flere måder kan ødelægges af de lastbiltyve, der bliver stadig mere kyniske og udspekulerede”, siger Frede Graversen.

Avisen.dk bringer over en uge nyheder om arbejdslivet set fra eksportchauffør Thomas Pedersens førerhus.