Så let er det: Sådan scorer megakøreskole mio
De har rekord i fup og fidus med skatteyderfinansieret efteruddannelse. Se hvordan TUC-koncernen høster millioner på glatbanekørsel, lastbilkørekort og kurser i transport af handicappede.
Søren Elkrog Friis
I starten af 2011 fik køreskolen tilskud til fem dages kursus i transport af handicappede. Men ifølge kursisterne varede kurset kun to-tre dage. Nu efterforsker myndighederne, om TUC har lavet samme fidus med 20 andre kurser. Det kan i alt udløse et krav om tilbagebetaling af tiskud på 8-900.000 kr. Her er et tilsvarende kursus hos Juuls Køreskole i Roskilde, som så vidt vides foregår efter reglerne. Foto: Søren Elkrog Friis
Storkøreskolen TUC er en af de tungeste drenge i AMU-branchen, og har i en årrække ihærdigt malket statskassen for AMU-tilskud. Ud ad 90 afgjorte sager, som myndighederne har efterforsket, tegner selskaber i TUC sig for 10. Foto: Søren Elkrog Friis
Undersøgelser mod TUC har indtil videre ført til krav om tilbagebetaling på næsten otte millioner kroner, og myndighederne efterforsker fortsat fire-fem sager, hvor der er mistanke om uberettiget tilskud. Foto: Colourbox
Den seneste tunge undersøgelse mod TUC drejer sig om kurser afholdt i samarbejde med Movia/Flextrafik. Her har chauffører gennem 16 måneder deltaget i kurser, der officielt handlede om, hvordan man udfylder transportpapirer korrekt. Men i virkeligheden handlede kurset om Movia selv. Myndighederne betagter sagen som "meget alvorlig" og har forlangt to millioner kroner betalt tilbage. Foto: Søren Elkrog Friis
Der er store penge i buskørekort, og TUC går nødig glip af en opgave, bare fordi reglerne ikke tillader det. Det viser en anden afgørelse fra myndighederne, hvor TUC's samarbejdspartner 'Cramers Køreskole' i strid med reglerne gav en opgave videre til TUC Syd. Det må man ikke, siger ministeriet, som har forbudt udvekslingen af vennetjenester mellem de to køreskoler. Foto: Søren Elkrog Friis
Samme fidus er omdrejningspunktet i en anden sag. Her modtog Vestjysk Storvognsskole - som ejes af TUC, tilskud til efteruddannelse af buschaffører. De gav fluks opgaven videre til TUC Syd, som ikke var godkendt til denne type kurser. Nu kræver ministeriet, at TUC erstatter den arbejdstabsgodtgørelse, som staten har udbetalt til kursisternes arbejdsgiver. Foto: Søren Elkrog Friis
Se næste billeder