Den nye transportminister, Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance, mener, at den nuværende lov for taxikørsel i Danmark er 'støbt i beton'. Derfor skal den liberaliseres kraftigt, og der bliver 'muligvis plads til Uber'.
Sådan lød budskabet fra den 43-årige liberalist Ole Birk Olesen, da han for første gang i eftermiddag mødte pressen som nyudnævnt transport-, bygnings- og boligminister.
Glad for Uber
Tidligere har Ole Birk Olesen taget den udskældte kørsels-tjeneste Uber i forsvar. Men med minister-kasketten på er han blevet mere forsigtig med sine udmeldinger.
Avisen.dk spurgte den nye minister:
- Får vi en lovgivning, som gør, at Uber kan køre videre i sin nuværende form?
- Jeg er ikke bekymret for en enkelt virksomhed. Jeg er bekymret for en branche, hvor lovgivningen er så snærende, at der ikke kan ske nogen nyudvikling.
- Det er meget, meget ærgerligt, for den nyudvikling og innovation vil gøre Danmark til et bedre land. Og det vil være i en retning, som forbrugerne efterspørger, sagde Ole Birk Olesen.
Taxiloven er ikke blevet ændret væsentligt siden 1974.
Adspurgt om han ligesom partifællen Joachim B. Olsen kører med Uber, svarede Ole Birk Olesen:
- Ja, jeg har kørt med Uber, men ikke efter dommene i byretten (juli i år, red.).
Frygt for udskydelse
Ole Birk Olesen vil gøre meget for at holde udskældte Uber kørende i Danmark. Så meget at en hårdt tiltrængt, ny taxi-lovgivning måske bliver udskudt i lang tid.
Sådan lyder det fra transportordførerne fra Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Enhedslisten.
Hvis en ny taxilov bliver udskudt længe, vil det dels give Uber tid til at rodfæste sig endnu bedre på det danske marked. Dels vil det skuffe tusindvis af taxi-chauffører og -vognmænd.
- Det er nok ikke noget urealistisk scenarie, at forhandlingerne om en ny taxilov bliver udskudt markant. Jeg håber dog, at Ole Birk Olesen vil anlægge en pragmatisk stil, så vi får landet en ny lov, siger Rasmus Prehn, som er Socialdemokratiets transportordfører, til Avisen.dk.
Transportordfører Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti anslår lignende toner.
- Det er meget muligt, at en ny taxilov nu bliver forsinket. Men hvis Ole Birk Olesen skal leve op til regerings-grundlaget, så skal han jo forhandle en ny lov igennem, siger Kim Christiansen.
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at der skal landes en ny taxilov.
Ole Birk Olesen i Uber debat i maj
Den 31. maj tørnede Ole Birk Olesen og Dansk Folkepartis Kim Christiansen imod hinanden i en debat om Uber.
Ole Birk Olesen tager her Uber-chaufførerne i forsvar, da Kim Christiansen siger, at Uber-chauffører snyder i skat. SKAT er lige nu ved at undersøge, om indtægter for 56 millioner kroner hos Uber-chaufførerne i 2015 er blevet indberettet.
Venter og venter på ny lov
Både chauffører og taxi-branchen har længe sukket efter, at der skulle komme en ny taxilov. De har svært ved at forlige sig med den nuværende situation, hvor Uber trods domme kører videre og tager den etablerede branches kunder.
Faktisk var den netop afgåede minister Hans Christian Schmidt (V) og transport-ordførerne i Folketinget så langt i forhandlingerne om en ny taxilov, at nogle aktører havde lagt champagne på køl.
Håbet var, at man kunne åbne en flaske eller to i morgen tirsdag 29. november. Her skulle der have været et forhandlingsmøde. Det er imidlertid blevet aflyst i forbindelse med ministerskiftet.
Netop afgået transportminister Hans Christian Schmidt (V) siger til Avisen.dk:
- Vi kunne godt have landet et forlig i morgen. Papirerne var klar, og vi var langt i forhandlingerne.
'Super-liberalist'
Ole Birk Olesen vil ikke svare klart på, hvad hans planer er for forhandlinger om ny taxilov.
- Jeg skal ikke forudskikke, hvad der kommer til at ske. Jeg skal have en snak med Kim Christiansen og Rasmus Prehn samt Folketingets øvrige transportordførere. Så må vi se at finde en måde, hvorpå vi undgår at fastlåse hyrevogns-branchen i Danmark, mens der sker en masse nye udviklinger rundt om os, siger Ole Birk Olesen til Avisen.dk.
Transportordfører Henning Hyllested fra Enhedslisten håber, at der kan landes et forlig. Men han tror, at der kommer til at gå et stykke tid.
- Spørgsmålet er nu, om super-liberalisten Ole Birk Olesen kan få et flertal i Folketinget med på markant deregulering. Det tvivler jeg på, og derfor vil vi nok se, at forhandlingerne om en ny taxilov bliver lagt i mølpose for et stykke tid, siger Henning Hyllested til Avisen.dk.
Læs Avisen.dk's dækning af Uber her.
I den nye regerings-aftale 'For et rigere, friere og mere trygt Danmark' står der følgende om ny taxi-lovgivning:
"Regeringen ønsker en deregulering af taxilovgivningen, som kan fremme innovation og skabe konkurrence i erhvervet på priser og bedre service. En deregulering af taximarkedet vil desuden medføre teknologisk innovation på taxiområdet, der vil føre til en bedre udnyttelse af biler, der anvendes til persontransport med positive konsekvenser for trængsel og miljø.
Regeringen vil derfor fremlægge forslag til en ny taxilovgivning, som fremmer konkurrencen på markedet for persontransport gennem ophævelse af antalsbegrænsningen på tilladelser til taxikørsel og gennem teknologineutrale krav til kontrol og forbrugerbeskyttelse samt fjernelse af unødige adgangsbarrierer til erhvervet."
Om deleøkonomi skriver regeringen:
"Deleøkonomi er i kraftig vækst i mange lande og giver nye muligheder for virksomheder og borgere. Regeringen ønsker, at Danmark kan udnytte deleøkonomiens potentiale både som drivkraft for vækst og innovation og som løftestang til en bedre udnyttelse af kapitalapparat og naturressourcer."
"Deleøkonomien skal understøtte velfungerende markeder med gode betingelser for tillid, valgmuligheder og konkurrence til gavn for danskerne og væksten. Der skal betales skat i overensstemmelse med skattereglerne. Deleøkonomien skal bidrage til, at væksten øges på en bæredygtig og smart måde. Regeringen vil i 2017 fremlægge en strategi herfor."
Om transport og digitale løsninger
"I Nordjylland starter et forsøg med Rejseplanen, der samtænker forskellige kollektive og private transportformer, når kunden søger efter en rejse.
Regeringen ønsker – blandt andet med udgangspunkt i forsøget i Nordjylland – at fremme digitale løsninger i andre dele af landet, som samtænker det kollektive trafktilbud med f.eks. taxi og delebiler."
Kilde: Regeringsgrundlaget Lars Løkke Rasmussen III.
UDVID
I den nye regerings-aftale 'For et rigere, friere og mere trygt Danmark' står der følgende om ny taxi-lovgivning:
"Regeringen ønsker en deregulering af taxilovgivningen, som kan fremme innovation og skabe konkurrence i erhvervet på priser og bedre service. En deregulering af taximarkedet vil desuden medføre teknologisk innovation på taxiområdet, der vil føre til en bedre udnyttelse af biler, der anvendes til persontransport med positive konsekvenser for trængsel og miljø.
Regeringen vil derfor fremlægge forslag til en ny taxilovgivning, som fremmer konkurrencen på markedet for persontransport gennem ophævelse af antalsbegrænsningen på tilladelser til taxikørsel og gennem teknologineutrale krav til kontrol og forbrugerbeskyttelse samt fjernelse af unødige adgangsbarrierer til erhvervet."
Om deleøkonomi skriver regeringen:
"Deleøkonomi er i kraftig vækst i mange lande og giver nye muligheder for virksomheder og borgere. Regeringen ønsker, at Danmark kan udnytte deleøkonomiens potentiale både som drivkraft for vækst og innovation og som løftestang til en bedre udnyttelse af kapitalapparat og naturressourcer."
"Deleøkonomien skal understøtte velfungerende markeder med gode betingelser for tillid, valgmuligheder og konkurrence til gavn for danskerne og væksten. Der skal betales skat i overensstemmelse med skattereglerne. Deleøkonomien skal bidrage til, at væksten øges på en bæredygtig og smart måde. Regeringen vil i 2017 fremlægge en strategi herfor."
Om transport og digitale løsninger
"I Nordjylland starter et forsøg med Rejseplanen, der samtænker forskellige kollektive og private transportformer, når kunden søger efter en rejse.
Regeringen ønsker – blandt andet med udgangspunkt i forsøget i Nordjylland – at fremme digitale løsninger i andre dele af landet, som samtænker det kollektive trafktilbud med f.eks. taxi og delebiler."
Kilde: Regeringsgrundlaget Lars Løkke Rasmussen III.