Østeuropæiske lastbilchauffører har et dårligt image blandt danske lastbilchauffører, erkender Erik Østergaard, der er administrerende direktør i DTL’s arbejdsgiverforening.
"Man kan nøgternt konstatere, at de østeuropæiske chauffører oftere end danske overtræder regler omkring eksempelvis køre-hvile-tider, og det skaber irritation blandt danske chauffører," siger han
Læs også: "Fuck de polske talibanere"
"Danske chauffører ønsker at forbedre deres image i befolkningen. Derfor bliver de vrede, når deres østeuropæiske chauffører ligger og kører uforsvarligt og laver de upopulære elefantvæddeløb," siger han.
Men det er bl.a. jeres medlemmer - Frode Laursen og andre store vognmændsvirksomheder - der hyrer østeuropæiske chauffører. Er der anledning til at stramme op og højne disciplinen?
"Det må du spørge Frode Laursen om. Jeg ved, at de gør noget," svarer han,
Så Avisen.dk ringer til Anders Balle, der er pressechef i Frode Laursen, der ejer et selskab med 100 polske chauffører.
"Inden vi ansætter en polsk chauffør sikrer vi os på et to dages forløb, at de kan overholde vores værdier og normer, og at de vant til at arbejde med lastbiler og det tilhørende materiel," siger han.
Fætre ringer
De to-dages ansættelsesforløb sker også for, at Frode Laursen kan sikre sig, at polakkerne kan tale enten engelsk eller tysk.
"Ellers får de bare en tysktalende fætter til at ringe," siger Anders Balle.
Han afviser, at de polske chauffører, der er ansat hos Frode Laursen skulle have en ringere trafikal eller kollegial moral, end danske chauffører.
"Men hvis alle i branchen tog ansvar, var der ikke noget problem," siger Anders Balle, der ønsker ikke at adressere i hvilke konkurrerende virksomheder, der kan være problemer.

Avisen.dk bringer over en uge nyheder om arbejdslivet set fra eksportchauffør Thomas Pedersens førerhus.