Badetøfler, luftige shorts og en undertrøje kan være med til at holde den buldrende sommervarme ud på arbejdspladsen.
Men det er langt fra alle virksomheder, der accepterer, at arbejdstagerne bare hopper i det kluns, de finder mest behageligt.
44 procent af de danske virksomheder har nemlig et reglement, der beskriver, hvordan man må gå klædt om sommeren. Det viser en ny undersøgelse fra den faglige organisation, Lederne, der bliver offentliggjort i dag, mandag. Det skriver Berlingske Business.
- Der findes en række funktioner, hvor en dresscode kan være relevant. For eksempel for medarbejdere, der har kundekontakt eller på anden måde repræsenterer virksomheden. Det handler ikke om, at alle skal se ens ud, men om at gøre det helt klart, hvad medarbejderne må og ikke må. Dermed undgår man, at hver enkelt selv skal tolke på, hvad der er passende at rive ud af klædeskabet på en varm sommerdag, siger Flemming Andersen, ledelsesrådgiver hos Lederne, til Berlingske Business.
På de fleste af viskomhederne er det uskrevne regler, mens på 16 procent af virksomhederne er der regler, der er nedfældet sort på hvidt.
- Generelt skal man passe på med at overregulere og indføre regeltyranni, hvis medarbejderen generelt viser sund fornuft, lyder det fra Flemming Andersen.
Ifølge undersøgelsen er de fleste medarbejdere indforstået med reglerne, mens 15 procent af lederne giver udtryk for, at de gang på gang må forklarere reglerne.