Hvert år rejser blærerøven Mads Christensen 70.000 kilometer rundt i det danske land for at holde foredrag, men det næste halve år bliver de ikke kørt med ham bag rattet. Hans Porsche og Lotus må nemlig blive stående i garagen, da han har mistet kørekortet. Derfor må manden med et rolex-ur på hvert håndled om nødvendigt ty til offentlig transport, men det er han ikke meget for.
- Jeg har slet ikke råd til at køre med det offentlige. Det er alt for dyrt. Jeg har slet ikke den slags økonomisk format. Toget er kun for samfundets allerrigeste. Og så er det i øvrigt så ekstremt langsomt og inefektivt, at jeg ville blive fyret, før jeg nåede frem, siger Mads Christensen.

Men Ifølge den selvstændige Mads Christensen er det ikke kun prisen, der gør den offentlige transport i Danmark så håbløs. Han holder nemlig oplæg i Ribe den ene dag og Dronninglund den næste, og der er tog og bus simpelthen så ufleksibelt, at det nærmest kan være ligegyldigt. Derfor må Mads Christensen nu finde en løsning med en privatchauffør.
- Hvis man ser på min månedskaldender, er jeg sikker på, at det vil være billigere at lease en bil og hyre en chauffør, end det er at køre med tog. Så Jeg må blive kørt rundt som en eller anden Krøsus. Jeg synes, det er lidt ligesom au pair piger – jeg har sgu svært ved det. Men jeg har desværre ikke rigtig noget alternativ, siger Mads Christensen.
Skrot togene og udbyg vejnettet
Ifølge Mads Christensen er han ikke den eneste, der er dybt utilfreds med den offentlige transport i Danmark.
- Derfor bliver det altid lidt hult, når en eller anden bovlam politiker taler om, hvor vigtigt offentlig transport er, for der er jo ikke rigtig nogen, der vil have det. Jeg synes, at man burde bruge pengene på at udbygge vejnettet, så de borgere, som har valgt at bruge deres penge på en bil, også har mulighed for at bruge den i et frit liberalt land som Danmark, siger Mads Christensen.
Igennem de sidste 20 år, hvor Mads Christensen har været på farten i Danmark, har han opbygget et nært forhold til sin bil, som ikke blot er et transportmiddel, men et udtryk for frihed.
- Automobilbranchen har nu for ottende år slået rekorden for antal solgte biler, og det er altså også i den periode, som nogle så teatralsk har kaldt for finanskrisen. Rigtig mange opfatter bilen som en forlængelse af deres egen frihedsopfattelse, fortæller den farverige debattør.
Mads Christensen mistede retten til at køre bil i et halvt år, da han kørte 115 kilometer i timen et sted, hvor det på grund af vejarbejde var en fartbegrænsning på 80 kilometer i timen. Da han tidligere har fået et klip, mistede han derfor kørekortet.