Fra nytår smelter de to hovedorganisationer for lønmodtagerne, LO og FTF, sammen til én stor organisation.
Den nye hovedorganisation har derfor fået et nyt navn og logo, som er blevet besluttet i dag på et hovedbestyrelsesmøde. Navnet blev Fagbevægelsens Hovedorganisation FH.
Logoet får dog ikke Anna Thygesen, som er kommunikationsrådgiver og chef for bureauet WeDoCommunication, til at klappe af begejstring.
Sådan ser det nye logo ud
- Jeg er ikke vild med kasseopdelingen. Det virker som om det er to dele, der er blevet presset sammen, siger hun til Avisen.dk.
På den måde kommer logoet til at signalere den modstand, der har været mod fusionen blandt en del af medlemmerne, mener Anna Thygesen, som kalder det for et "kompromis-logo".
- Det virker som om de to parter ikke er helt enige, men er nødt til at holde fast i hver sin kasse, tilføjer hun.
Men på sin vis er det også ærligt, i og med at det jo er sådan, det er, mener Anna Thygesen.
"Jeg håber, det er noget, de selv har fundet på"
Logoet er samtidig meget simpelt, påpeger kommunikationsrådgiveren.
- Jeg håber, det er noget, de selv har fundet på. Jeg håber i hvert fald ikke, at de har brugt kassen på det, for så er det lidt pinligt. Men jeg kan godt forstå, at det er så simpelt, for der er jo ingen grund til at lave det mere kompliceret. Man kunne sikkert godt få en professionel til at lave alt muligt smart, men det var ikke sikkert, de ville kunne genkende sig selv i det.
Hvad angår navnet er FH et oplagt og sikkert valg, vurderer Anna Thygesen.
I og med at begge forbund også tidligere har heddet noget med bogstavforkortelser, virker det naturligt, men en smule bagudskuende med en forkortelse.
HO havde været sjovt
Inden navnet blev endeligt vedtaget i formiddags, var HO også en kandidat.
Det navn kunne have vækket nogle helt andre associationer, som dette tweet fra et medlem illustrerer.
Anna Thygesen bemærker også, at HO havde været et mere risikabelt valg, men at det også kunne have tilført noget underholdningsværdi.
- Det kunne give anledning til noget sjov, men det har de så vurderet, at de ikke gad bruge tid på. Når de to forslag til navne er så ens, skal der stærke argumenter til før man vælger et navn som HO.
Ifølge formand Lizette Risgaard er navn og logo blevet til med inspiration fra medlemmerne, som også tidligere på året har kunnet indsende forslag til det nye navn.