Mandagens reportage fra afslutningen på årets skandaleramte Tour de France blev sidste gang, nordjyske avislæsere kunne læse om cykling på sportssiderne i Nordjyske Stiftstidende.
Avisen dropper nemlig at skrive reportager eller resultater fra cykling.
- Vi kan ikke med den journalistiske integritet i behold beskrive professionel cykling som en sport efter dopingskandalerne. Vi kan ikke besynge de store præstationer og formidle resultatet, som om der var tale om sport i olympisk forstand. Vi kan beskrive det som et show med tilskuere, som hvis Chippendales kommer til byen, eller som hvis Cirkus Dannebrog trækker en elefant ned igennem gågaden, siger sportsredaktør på Nordjyske Stiftstidende, Mikkel Ottesen, til Journalisten.dk.
Pendant til amerikansk wrestling
Den nordjyske avis bliver dermed den første i Danmark til at boykotte cykelsporten. Avisen vil dog fortsæt dække nyheder om doping og følge sagen om danske Michael Rasmussen til dørs, mens avisen ikke vil bringe resultater eller reportager om selve cyklingen i Post Danmark Rundt, der i dag kører første etape fra Thisted til Aalborg.
To landsdækkende tyske tv-kanaler, ARD og ZDF, boykottede Tour de France midtvejs under løbet, da det kom frem, at den tyske rytter Patrik Sinkewitz havde afleveret en urinprøve med for højt indhold af testosteron.
- Det må efter årets skandaleløb i Frankrig stå lysende klart for enhver, at cyklingen på professionelt plan ikke længere er en sport, men har udviklet sig til at være en rendyrket underholdningsaktør, hvor de almindelige sportslige love og etiske kodeks ikke gælder, skrev sportsredaktør Mikkel Ottesen i avisens farvel til cykling mandag.
Han mener, at cykelsportens store organisationer selv har indflydelse på, om cykling fremover skal fortjene at blive dækket af medierne eller ej:
- De skal vælge, om de fortsat vil være medlemmer af den olympiske familie og dækkes af sportsjournalister til et sportspublikum. Eller om de vil være en verdensomspændende pendant til amerikansk wrestling, hvor kampene er afgjort på forhånd, og alt er skuespil, skriver Mikkel Ottesen.