Mens hundredevis af lastbilchauffører blokerer, fordi de er sure, så er der andre, der er sure, fordi de blokerer.
Oliver Christensen fra Helsingør kører normalt til Stockholm, men så længe, der er blokade kan han ikke gå på arbejde, og går glip af sin dagshyre på cirka 1500 kroner. Han er edderspændt over chaufførernes blokade.
- Det er en flok kriminelle, der ikke kan finde ud af at overholde loven, og så brokker de sig over, at straffen er for høj. Det har jeg ingen sympati for overhovedet, siger Oliver Christensen.
Han henviser til, at chaufførerne blandt andet strejker, fordi at køre- og hviletidsbestemmelserne er besværlige at overholde. Men det har Oliver Christensen aldrig haft problemer med.
- Man skal køre, og så skal man holde nogle pauser indimellem. Det kan de fleste mennesker finde ud af.
Der var også hovedrysten over morgenkaffen i 3F s transportgruppe, der er chaufførernes fagforening. Det fortæller Jørgen Aarestrup Jensen, der er forhandlingssekretær for transportgruppen.
- Vi bifalder overhovedet ikke den konflikt af flere årsager. Vi er i dialog med justitsministeriet sammen med Handel Transport og Service og Dansk Transport og Logistik om tilretning af de ting, chaufførerne brokker sig over. Den dialog kommer der skår i, når en selvbestaltet gruppe gør, som de gør her, og hr. Thuesen er i hvert ikke en del af vores organisation, siger Jørgen Aarestrup Jensen med henvisning til Per Thuesen, der er talsmand for de chauffører, der blokerer.
Chaufførerne er blandt andet sure over de skiver i lastbilerne, der registrerer hvor stærkt man kører, og om chaufførerne holder de pauser, som de skal ifølge loven. Det betyder, at chaufførerne indkasserer en bøde og et klip i kørekortet, for at overtræde reglerne med så meget som et minut.
Fagforeningen og Eksportchafførernes Landsklub er enige i, at reglerne er rigide men afviser, at det er et stort problem.
- Hvis chaufførerne har eksempler på det vi kalder dummebøder, så lad os da fået det med ind, så vi kan tage det med til ministeren. Men hvis vi overhovedet har set nogen, så drejer det sig om en enkelt eller to, så omfanget af det problem, er ikke så stort, siger Jørgen Aarestrup Jensen.
Men de chauffører, der i dag blokerede trafikken ved Øresundsbroen er ikke tilfreds med den passive udmelding fra fagforeningen.
- Jeg betaler næsten 1400 kroner om måneden til en fagforening, der ikke gider bakke mig op. Det kan godt være at de er i dialog, men der sker jo intet. Det kører i ring, siger Jan, der holder blandt de forreste bileri blokaden ved Øresund, og ikke vil have sit efternavn ud.