Metro har ingen problemer med at lade fem år gamle køreplaner hænge på stationerne, selvom de er stærkt misvisende.
Udfordringerne med tog, som slet ikke kører om natten og i aftentimerne, er siden metroens start i 2002 blevet løst med små gule klistermærker, der - hvis de sidder der - informerer om nogle af ændringer. Men ikke alle.
Men sådan et system ville aldig blive accepteret i DSB, siger regionschef i Nord- og Østjylland, Knud Erik Bendixen.
- Det er slet ikke til diskussion. Der skal ikke hænge forkerte køreplaner på vores stationer. Det ville jo være at misinformere kunderne og det er faktisk forbudt ifølge markedsføringsloven, siger Knud Erik Bendixen.
Han oplyser, at DSB udskifter samtlige store gule afgangsplakater, hvis der bare er lidt længerevarende ændringer i togdriften.
- Hvis vi eksempelvis har tre måneders sporarbejder eller solskinner om sommeren, skifter vi alle plakater ud og supplerer med informationer om ændringer på særlige tavler, siger Knud Erik Bendixen og tilføjer:
- Men vores køreplan er selvfølgelig heller ikke så fancy. Den er kun af papir og ikke så dyr at udskifte.
Også Østdanmarks trafikselskab Movia har en klar procedure, når det kommer til ændringer i køreplanen.
- Vi kan godt acceptere små unøjagtigheder i nogle få uger, men så heller ikke mere. Vi lægger vægt på, at kunderne får de rigtige informationer ved stoppesteder og på stationer, ellers er det jo ret svært at bruge tog og busser, siger Movias områdechef Torsten Rasmussen.